Sunday 22 June 2008

Solat Sambil Berjaga-jaga

Sewaktu pulang dari suatu gerakan ketenteraan,Nabi saw telah bermalam di suatu tempat.Baginda bertanya:

"Siapa yang hendak menjaga khemahku malam ini?"

Ammar bin Yasir dari kaum Muhajirin dan Abbad bin Basyar dari golongan Ansar telah menawarkan diri masing-masing untuk mengawasi khemah Nabi saw.Kedua-dua mereka telah ditugaskan berjafa-jaga di kemuncak sebuah bukit berdekatan dengan tempat Nabi saw berehat.Kata Abbad kepada Ammar:

"Marilah bertugas bergilir-gilir.Bagi separuh masa yang pertama aku akan berjaga supaya kamu dapat melelapkan matamu.Kemudian engkau pula berjaga supaya aku pula dapat melelapkan mataku."

Ammar bersetuju.Dia pun merebahkan dirinya lalu tidur dengan nyenyaknya.Sambil menjalankan tugasnya,Abbad telah mendirikan solat.Seorang peninjau pihak musuh telah melihatnya lantas melepaskan anak panahnya yang menembusi badan Abbad.Melihat keadaan Abbad yang masuk berdiri tegak itu,si peninjau tadi kemudian melepaskan lagi dua anak panahnya.Abbad kemudiannya mencabut ketiga-tiga anak panah itu lantas mengejutkan Ammar.Sementara itu,apabila melihat Ammar bersama-sama Abad,askar musuh tadi melarikan dirinya kerana menyangka ada ramai lagi askar-askar Islam di situ.Melihat badan Abbad yang berdarah,Ammar berkata:

"Subhanallah!Mengapa kamu lambat mengejutkan aku?"

Jawab Abbad:

"Dalam kiraatku,aku telah mula membaca surah al-Kahfi dan aku enggan memendekkannya.Tetapi bila anak panah ketiga melekat di badanku,aku merasa bimbang dengan keselamatan Rasulullah.Aku pun segera menamatkan solatku lalu mengejutkan kamu.Kalau tidak,sudah tentu aku akan menamatkan pembacaan surah al-Kahfi sebelum ruku' meskipun aku terpaksa mati dipanah oleh musuh itu."

Oleh kerana asyik membaca al-Quran,Abbad tidak gentar dengan sejata musuh.Nikmat pembacaan al-Quran menyebabkan dia lupa terhadap badannya yang sakit dan berdarah itu.DI zaman sekarang ini,gigitan seekor nyamuk sudah boleh merosakkan solat kita.

No comments:

CINTA ILAHI - PUJANGGA

  Kata pujangga, cinta letaknya di hati. Meskipun tersembunyi, namun getarannya tampak sekali. Ia mampu mempengaruhi pikiran sekaligus men...