Monday 30 June 2008

Bertemu dengan Weloth dan Jankowski

Sampai Muroran ni la pertama kalinya aku ditemukan dengan missionary Kristian yg dari kategori Mormon nye..bila pertama kali jumpa aku tengok terasa sedih n kesian plak tergambar dalam pandangan mata dia ni..sorang ni nama Jankowski n lagi sorg nama Weloth..berkorban skit utk agama katanya..utk sampaikan kalimat Tuhan..subhanallah..kandou jgak la ngn pengorbanan dia utk agama..tp,aku?pengorbanan apa penah aku buat utk agama Islam yg aku cintai?astaghfirullahal'aziim..

teringat plak korban2 dalam jemaah tabligh..dalam jemaah tabligh kita biasa dengan korban 3 hari,40 hari,4 bulan n 1 tahun utk alim ulama..tp,dua org yang aku jumpa ni bkn 40 hari,bkn 4 bln,tp 2 tahun utk buat keja keagamaan..belanja sedia sendiri sebelum datang sini,katanya la..arapnya dia x menipu la..tp,aku mmg percayakan apa yg dia ckp..Jankowski n Weloth..

pertemuan pertama dengan mereka mengajak aku untuk duduk semeja di shokudou dengar dia bercerita pasal ajaran yg ada dalam Mormon..basic akidah diorang sama je ngn Kristian biasa..cuma satu je slack tambahan dia,kepercayaan bahawa ada lagi nabi pada masa sekarang ini untuk guide manusia..(nampak sangat ajaran agamanya belum lengkap..huhu)

cite punye cite,aku pun selit skit la pasal Islam skit..kepercayaan pada Tuhan Yang Maha Esa sume..Jesus itu nabi,yakni messenger,not a savior..alhamdulillah,dia respek je kepercayaan aku sebagai seorang Muslim..tp,dia cite jugak pasal Mormon mcm biasa..maklum la,da jadi tugas dia selama berada di nihon ni bercerita pasal Mormon..da tujuan dia datang sini utk sebarkan ajarannya..dengar je la..baik orangnya..kalau banding dengan orang melayu Islam kat Mesia yang x jaga solat aku rasa seikaku diorang lagi bgus..tp,orang Islam tetap lbih mulia di sisi Allah kerana mengesakan Allah swt..(lain la kalau hati org Islam sendiri yakin pada makhluk lebih dari Allah..pepun,perkara hati itu adalah rahsia dia dengan Allah je.pelihara aku daripada syirik padaMu ya Allah..amiin..)

lepas pertemuan pertama kami,diaturkan lagi pertemuan buat kali kedua dan ketiga secara berkala..aku bincang jgak pasal benda ni dengan naqib usrah aku yakni Mus'ab kat Yokohama dlu..bincang jgak dengan Fahmi,ckp go on..tny bro Arab kat sini,Aziz,dia ckp jgn layan bdk missionary tu..aku mula serba salah..sampailah suatu hari tadarus ngn Aziz dia bacakan terjemahan surah 'Abasa..
terjemahannya:
Dia memasamkan muka dan berpaling, (1) Kerana dia didatangi orang buta. (2) Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui (tujuannya, wahai Muhammad)? Barangkali dia mahu membersihkan hatinya (dengan pelajaran agama yang didapatinya daripadamu)! (3) Ataupun dia mahu mendapat peringatan, supaya peringatan itu memberi manfaat kepadanya. (4) Adapun orang yang merasa keadaannya telah cukup, tidak berhajat lagi (kepada ajaran Al-Quran), (5) Maka engkau bersungguh-sungguh melayaninya. (6) Padahal engkau tidak bersalah kalau dia tidak mahu membersihkan dirinya (dari keingkarannya). (7) Adapun orang yang segera datang kepadamu, (8) Dengan perasaan takutnya (melanggar perintah-perintah Allah); (9) Maka engkau berlengah-lengah melayaninya. (10) Janganlah melakukan lagi yang sedemikian itu! Sebenarnya ayat-ayat Al-Quran adalah pengajaran dan peringatan (yang mencukupi). (11) Maka sesiapa yang mahukan kebaikan dirinya, dapatlah dia mengambil peringatan daripadanya. (12)
('Abasa : 1-12)

lebih kurang dalam surah ni Allah suruh dahulukan supaya memberi peringatan kepada sesama Muslim terlebih dahulu compare dengan non-Muslim..ooo..aku pun alhamdulillah faham skit reason Aziz tu x galakkan layan Jankowski n Weloth tu..subhanallah..Ya ghaffaru,ighfir dzunubana..

lepas tu dapat perkara baru plak dari naqib aku,Mus'ab..dia kontek aku ngn skype nk sms kat keitai x best katanya..so,blik umah aku kol skype dia,then dia suh baca surah tertentu,aku lupa surahnya..tp,kandungannya lbih kurang mcm diperintahkan kita supaya jangan berbahas dengan agama lain sekiranya kita x mampu untuk berkelakuan@menjawab soalan lebih baik darinya..wallahu'alam..kiranya jumpa ayatnya nnti aku nyatakan balik..ooo..alhamdulillah makin faham dengan firmanNya..pimpin daku yang lemah ini ya Allah..amiin..

lepas tu,adakan usrah lagi sekali dan Mus'ab bacakan juga lagi satu ayat dalam surah Al-Baqarah-94:

Katakanlah (wahai Muhammad kepada kaum Yahudi): Kalau Syurga negeri akhirat itu telah menjadi hak istimewa untuk kamu pada sisi hukum Allah, tidak boleh dicampuri oleh orang-orang lain (seperti yang kamu dakwakan itu), maka cita-citakanlah mati (supaya kamu dimatikan sekarang juga), jika betul kamu orang-orang yang benar. (94)

ditakdirkan,perjumpaan aku dengan Jankowski n Weloth semalam di rumahku,aku nyatakan firman Allah yang dari Al-Baqarah ini dan tny dia samada dia sedia tidak utk meminta kematian dengan Tuhannya,tanda yakinnya dia dengan agamanya yang dia akan dimasukkan ke syurga lepas mati..ternyata timbulnya was-was dalam kepercayaannya..wallahu'alam..moga diperoleh hidayah..

aku x berkuasa apa2 utk memberi petunjuk kepada manusia melainkan dengan izin Allah swt..ampuni aku selama aku bersalah dalam menyampaikan kalamMu ya Allah..amiin..aku x pandai buat keja agamaMu ya Allah..tp,kekalkanlah aku dalam kerja dakwah ini ya Allah..amiin..

No comments:

CINTA ILAHI - PUJANGGA

  Kata pujangga, cinta letaknya di hati. Meskipun tersembunyi, namun getarannya tampak sekali. Ia mampu mempengaruhi pikiran sekaligus men...