Kisah pertembungan antara Nabi Ibrahim A.S. dengan Raja Namrud merupakan salah satu naratif paling ikonik dalam sejarah para nabi. Ia melambangkan perjuangan tauhid melawan kesyirikan, kebenaran menentang kebatilan, dan hamba yang tawaduk berhadapan dengan penguasa yang sombong lagi mengaku tuhan. Bermula dari dakwah yang lembut, perdebatan hujah yang mantap, sehingga ke mukjizat yang agung, kisah ini memaparkan dengan jelas kekuasaan Allah S.W.T. dan kehinaan makhluk yang mengingkari-Nya.
Permulaan Dakwah dan Penentangan Terhadap Kesyirikan
Nabi Ibrahim A.S. dilahirkan di tengah-tengah masyarakat Kerajaan Babylon yang menyembah berhala dan patung-patung. Ayahnya sendiri, Azar, merupakan seorang pengukir dan penjual berhala yang terkemuka. Sejak usia muda, dengan fitrah yang suci dan akal yang cerdas, Nabi Ibrahim A.S. tidak dapat menerima amalan kaumnya yang menyembah objek-objek yang tidak mampu memberi manfaat atau mudarat.
Baginda memulakan dakwahnya kepada ayahnya terlebih dahulu dengan penuh kelembutan dan hormat, sebagaimana yang dirakamkan dalam al-Quran:
"Wahai ayahku, mengapa engkau menyembah sesuatu yang tidak dapat mendengar, tidak dapat melihat, dan tidak dapat menolongmu sedikitpun?" (Surah Maryam: 42)
Namun, dakwah baginda ditolak mentah-mentah. Tidak berputus asa, Nabi Ibrahim A.S. kemudiannya mengalihkan dakwahnya kepada masyarakat umum. Baginda menggunakan logik dan pemerhatian alam untuk menyedarkan mereka tentang Tuhan yang sebenar, Pencipta langit dan bumi.
Penghancuran Berhala dan Dialog di Hadapan Namrud
Klimaks penentangan Nabi Ibrahim A.S. terhadap penyembahan berhala berlaku apabila baginda mengambil keputusan untuk menghancurkan semua berhala di rumah ibadat kaumnya ketika mereka sedang mengadakan perayaan di luar kota. Baginda menghancurkan semua patung kecuali patung yang paling besar, lalu menggantungkan kapak yang digunakannya pada leher berhala besar tersebut.
Apabila kaumnya kembali dan melihat tuhan-tuhan mereka hancur, mereka menuduh Nabi Ibrahim A.S. sebagai pelakunya. Ketika disoal siasat, Nabi Ibrahim A.S. dengan bijaksana menjawab:
"Sebenarnya (patung) yang besar itulah yang melakukannya, maka tanyalah kepada berhala-berhala itu, jika mereka dapat berbicara." (Surah al-Anbiya': 63)
Jawapan ini membuatkan mereka terdiam dan mengakui dalam hati akan kebodohan mereka menyembah patung yang tidak mampu berbuat apa-apa. Namun, kesombongan menghalang mereka daripada menerima kebenaran. Peristiwa ini membawa Nabi Ibrahim A.S. ke hadapan penguasa tertinggi Babylon, Raja Namrud.
Namrud, seorang raja yang zalim dan angkuh, telah sampai ke kemuncak keangkuhannya dengan mengaku dirinya sebagai tuhan. Apabila berhadapan dengan Nabi Ibrahim A.S., berlakulah dialog yang masyhur yang dirakamkan oleh Allah S.W.T. di dalam al-Quran:
Tidakkah engkau (pelik) memikirkan (wahai Muhammad) tentang orang yang berhujah dengan Nabi Ibrahim mengenai Tuhannya, kerana Allah memberikan orang itu kuasa pemerintahan? Ketika Nabi Ibrahim berkata: "Tuhanku ialah Yang Menghidupkan dan Yang Mematikan". Ia menjawab: "Aku juga boleh menghidupkan dan mematikan".
Nabi Ibrahim berkata lagi: "Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari timur, oleh itu terbitk
anlah ia dari barat?" Maka tercenganglah orang yang kafir itu. Dan (ingatlah), Allah tidak akan memberikan petunjuk kepada kaum yang zalim. (Surah al-Baqarah: 258)
Namrud cuba menipu rakyatnya dengan mendatangkan dua orang banduan. Seorang dibunuhnya dan seorang lagi dibiarkan hidup, kononnya sebagai bukti dia juga boleh "menghidupkan dan mematikan". Namun, hujah kedua Nabi Ibrahim A.S. tentang kuasa menerbitkan matahari telah mematahkannya sama sekali, membuatkan Namrud bungkam seribu bahasa di hadapan rakyatnya.
Mukjizat Api yang Dingin
Kalah dalam perdebatan hujah, Namrud yang penuh murka dan dendam memerintahkan agar Nabi Ibrahim A.S. dihukum dengan seberat-berat hukuman, iaitu dibakar hidup-hidup. Sebuah unggun api yang sangat besar dinyalakan sehingga dikatakan burung yang terbang di atasnya boleh jatuh terpanggang kerana bahangnya.
Nabi Ibrahim A.S. diikat dan diletakkan di dalam sebuah manjanik (alat pelontar) untuk dilemparkan ke tengah-tengah api yang marak. Dalam saat yang genting itu, baginda dengan penuh tawakal menyerahkan dirinya kepada Allah S.W.T. sambil mengucapkan:
"Hasbunallah wa ni'mal wakil" (Cukuplah Allah sebagai penolong kami, dan Dialah sebaik-baik pelindung).
Dengan kekuasaan-Nya, Allah S.W.T. memerintahkan api tersebut agar menjadi sejuk dan menyelamatkan Nabi Ibrahim A.S. Firman Allah S.W.T.:
"Kami berfirman: 'Wahai api, jadilah engkau sejuk serta selamat sejahtera kepada Ibrahim!'" (Surah al-Anbiya': 69)
Maka, Nabi Ibrahim A.S. keluar dari api tersebut tanpa sebarang kecederaan, satu mukjizat agung yang disaksikan oleh seluruh rakyat Babylon. Walaupun telah menyaksikan bukti yang begitu nyata, Namrud dan sebahagian besar pengikutnya tetap berdegil dalam kekufuran mereka.
Kematian Namrud yang Hina
Setelah kegagalan membakar Nabi Ibrahim A.S., kezaliman Namrud semakin menjadi-jadi. Diriwayatkan bahawa Allah S.W.T. kemudiannya menghantar bala tentera-Nya yang paling lemah untuk membinasakan Namrud dan bala tenteranya yang sombong. Tentera itu adalah sekumpulan nyamuk yang sangat banyak.
Nyamuk-nyamuk tersebut menyerang tentera Namrud, menghisap darah mereka dan meninggalkan hanya tulang-belulang. Manakala Namrud sendiri, seekor nyamuk yang lemah telah masuk melalui lubang hidungnya dan bersarang di dalam otaknya.
Selama bertahun-tahun, Namrud hidup dalam seksaan yang amat dahsyat. Nyamuk di dalam kepalanya menyebabkan kesakitan yang tidak tertanggung. Dikatakan bahawa dia hanya akan merasa sedikit lega apabila kepalanya dipukul. Akhirnya, dalam keadaan yang penuh kehinaan, Namrud mati akibat pukulan-pukulan di kepalanya sendiri, yang pada asalnya bertujuan untuk meredakan kesakitan yang tidak terperi. Kematiannya menjadi ibrah (pengajaran) bahawa sehebat mana pun kuasa seorang manusia, ia tidak akan mampu menandingi kekuasaan Allah S.W.T., Tuhan sekalian alam.
Sumber Rujukan:
Kisah Nabi Ibrahim A.S. dan Raja Namrud ini dirakamkan di beberapa tempat di dalam Al-Quran Al-Karim, antaranya:
Surah al-Anbiya' (ayat 51-70): Menceritakan tentang dakwah Nabi Ibrahim A.S., penghancuran berhala, dan mukjizat diselamatkan dari api.
Surah al-Baqarah (ayat 258): Merakamkan secara khusus dialog antara Nabi Ibrahim A.S. dengan Raja Namrud tentang Tuhan yang menghidupkan dan mematikan.
Surah Maryam (ayat 41-50): Mengisahkan dialog lembut Nabi Ibrahim A.S. ketika berdakwah kepada ayahnya.
Tafsir-tafsir Al-Quran: Seperti Tafsir Ibn Kathir, Tafsir al-Tabari, dan lain-lain yang memberikan huraian lanjut mengenai ayat-ayat tersebut berdasarkan hadis dan riwayat para ulama salaf.
Comments