Ucapan Empat Bulan Abu Obeida dari Hamas


Taklimat Terperinci: Ucapan Empat Bulan Abu Obeida dari Hamas

Taklimat ini merumuskan tema-tema utama dan fakta daripada ucapan Abu Obeida, yang disampaikan empat bulan selepas konflik semasa bermula. Ucapan ini sebahagian besarnya bertujuan untuk menjadi penyuntik semangat bagi Hamas dan para penyokongnya, satu kutukan terhadap Israel dan sekutunya, serta seruan untuk bertindak bagi dunia Arab dan Islam yang lebih luas.

I. Mesej Teras dan Pandangan Strategik:

  • Keazaman yang Tidak Berbelah Bahagi dan Perjuangan Jangka Panjang: Hamas menampilkan dirinya sebagai tabah dan bersedia untuk perang pergeseran yang berpanjangan. Obeida menyatakan, "Pejuang kami dan saudara-saudara kami dalam puak-puak penentang bersedia sepenuhnya untuk meneruskan perang pergeseran yang panjang menentang pasukan penjajah, tidak kira apa pun bentuk pencerobohan musuh dan rancangan agresifnya." Beliau menekankan bahawa perjuangan mereka adalah "satu perkara berprinsip, hak yang tidak boleh dipertikaikan, dan tugas agama serta kebangsaan yang suci," dengan "tiada pilihan bagi kami melainkan untuk berjuang dengan sepenuh kekuatan, keazaman, dan keberanian yang jitu."

  • "Taufan Al-Aqsa" dan Kesinambungannya: Ucapan tersebut merujuk kepada konflik yang sedang berlangsung sebagai sebahagian daripada pertempuran "Taufan Al-Aqsa", menandakan kesinambungan objektif yang ditetapkan pada 7 Oktober. Tempoh 21 bulan yang disebut pada awal ucapan itu nampaknya satu kesilapan kata, kemungkinan besar sepatutnya empat bulan.

  • Fokus untuk Menyebabkan Korban dan Tawanan: Strategi utama yang digariskan adalah untuk "mengesahkan jatuhnya korban dalam kalangan askar musuh dan menjalankan operasi kualitatif tertumpu dari jarak dekat, serta berusaha untuk menjalankan operasi menangkap askar Zionis." Obeida memberi amaran bahawa jika "kerajaan musuh yang pengganas itu memilih untuk meneruskan perang penghapusan," ia akan "pada masa yang sama memutuskan untuk terus menerima pengebumian askar dan pegawainya."

  • Penolakan Perjanjian Separa: Pendirian Hamas mengenai pertukaran tahanan adalah tegas: mereka menuntut perjanjian yang menyeluruh. Obeida menyatakan, "Kami telah berulang kali menawarkan perjanjian yang menyeluruh dalam beberapa bulan kebelakangan ini, di mana kami menyerahkan semua tahanan musuh sekali gus, tetapi penjenayah perang Netanyahu dan menteri-menterinya dari gerakan Nazi menolak tawaran ini." Beliau menambah bahawa jika "musuh berdegil dan mungkir pada pusingan ini seperti yang telah mereka lakukan setiap kali, kami tidak akan menjamin untuk kembali kepada formula perjanjian separa."

II. Gambaran Konflik dan Tindakan Hamas:

  • "Pencerobohan Nazi yang Ganas": Ucapan itu secara konsisten menggambarkan tindakan Israel sebagai "pencerobohan Nazi yang ganas" dan "pembunuhan beramai-ramai." Bahasa yang berlebih-lebihan ini bertujuan untuk menyahlejitimasikan Israel dan mengumpulkan kutukan antarabangsa.

  • Operasi "Batu-Batu Daud": Obeida menggambarkan operasi Hamas sebagai "operasi Batu-Batu Daud, yang diilhamkan oleh kemenangan Allah kepada hamba-Nya yang setia, Daud, alaihissalam, dalam menentang Goliath yang zalim, tirani, dan sombong." Rangkaian keagamaan ini menggambarkan perjuangan mereka sebagai sesuatu yang direstui dan adil di sisi Tuhan.

  • Penyesuaian Taktikal dan Kejayaan: Hamas mendakwa telah menyesuaikan taktik mereka, belajar daripada "perang dan konfrontasi terpanjang dalam sejarah bangsa kita." Mereka melaporkan "beratus-ratus askar musuh terbunuh dan cedera, dan beribu-ribu menderita penyakit psikologi dan trauma." Mereka juga mengetengahkan peningkatan jumlah "askar musuh yang membunuh diri kerana kengerian tindakan berdarah kotor mereka dan kehebatan penentangan yang mereka hadapi." Operasi khusus yang disebut termasuk menyasarkan kenderaan dengan roket dan IED, pertempuran langsung, menembak hendap, meletupkan bangunan dan pintu masuk terowong, serta serang hendap yang kompleks.

  • Cubaan Menangkap Tahanan: Obeida menegaskan bahawa "pejuang kami telah mencuba beberapa operasi untuk menangkap askar Zionis, sebahagian daripadanya hampir berjaya jika bukan kerana kehendak Allah terlebih dahulu, dan kemudian kerana penggunaan pembunuhan besar-besaran oleh musuh terhadap askarnya yang disyaki terdedah kepada cubaan penangkapan." Ini menunjukkan penekanan yang berterusan untuk menangkap askar sebagai daya ungkit.

  • Gaza sebagai "Sekolah Tentera Terhebat": Ucapan itu berbangga bahawa "penentangan Gaza telah menjadi sekolah tentera terhebat bagi penentangan sesebuah bangsa dalam menghadapi penjajahnya dalam sejarah kontemporari."

III. Kutukan dan Seruan Bertindak untuk Pihak Luar:

  • Menyalahkan Rejim Arab dan Islam: Sebahagian besar ucapan itu ditujukan untuk mengecam pemimpin dan sistem Arab dan Islam. Obeida mengisytiharkan, "Kamulah musuh kami di hadapan Allah SWT, kamulah musuh bagi setiap anak yatim, setiap ibu yang kehilangan anak, setiap orang yang terlantar, kehilangan tempat tinggal, menderita, cedera, dan kelaparan. Leher kamu dibebani dengan darah puluhan ribu orang yang tidak bersalah yang telah dikecewakan oleh kesenyapan kamu." Beliau menyatakan, "Musuh kita dibekalkan oleh kuasa-kuasa penindas terkuat di dunia dengan konvoi senjata dan peluru yang tidak berkesudahan, manakala rejim dan kuasa bangsa kita hanya memerhatikan saudara-saudara mereka di bumi yang tabah ini dibunuh berpuluh-puluh ribu, dibiarkan kelaparan, dan dinafikan air serta ubat-ubatan."

  • Penghargaan kepada Yaman (Houthi): Berbeza sama sekali, Obeida menzahirkan rasa terima kasih kepada Yaman dan angkatan tenteranya (Houthi), dengan menyatakan, "Kami menyampaikan salam kami kepada rakyat kami yang dikasihi dan diberkati di Yaman yang penuh hikmah dan iman, dan kepada angkatan tentera mereka, serta kepada saudara-saudara yang benar, Ansar Allah, yang telah memukau dunia dengan ketabahan mereka dan keikhlasan pendirian mereka bersama Palestin, Gaza, rakyatnya, dan pejuangnya." Beliau memuji mereka kerana menubuhkan "barisan hadapan yang berkesan yang memberikan bukti kukuh terhadap rejim dan kuasa Arab dan Islam yang hanya berdiam diri dan tunduk."

  • Seruan untuk Solidariti Global: Obeida menyampaikan salam kepada "semua insan bebas di dunia yang cuba menunjukkan solidariti, memecahkan kepungan, dan menghapuskan ketidakadilan daripada rakyat kami dengan apa jua cara." Beliau menggalakkan "peningkatan dan kesinambungan solidariti ini serta pendedahan musuh ini dengan segala cara."

IV. Kegagalan Israel dan Tuduhan Jenayah Perang:

  • "Kegagalan Zionis": Obeida mengenal pasti "pelarian Israel ke arah penyelesaian kotor yang merupakan jenayah perang, hukuman kolektif, pembunuhan beramai-ramai, dan pembersihan etnik" sebagai "tanda-tanda kegagalan Zionis dalam menghadapi penentangan dan mematahkan semangat rakyat kami."

  • Keterlibatan AS: Pentadbiran AS secara jelas dipersalahkan kerana menyokong jenayah perang yang didakwa ini: "malangnya disokong dengan sangat jelas oleh pentadbiran Amerika."

  • "Kem Tahanan Nazi": Obeida mengkritik cadangan Israel untuk "kem tahanan Nazi di bawah nama-nama kemanusiaan yang palsu dan direka-reka," mengaitkannya dengan kekejaman sejarah dan memberi amaran bahawa ini akan mendedahkan "pembohongan anti-Semitisme" sebagai "satu sandiwara dan skandal."

V. Hal Ehwal Dalaman Palestin:

  • Penolakan terhadap Kolaborator: Hamas memberi amaran terhadap cubaan untuk menggunakan "askar upahan dan ejen penjajah dengan nama Arab," menggelar mereka "kad yang telah terbakar" dan "resipi yang dijamin untuk kekalahan." Mereka menyeru individu sedemikian untuk "segera bertaubat dan kembali ke pangkuan rakyat mereka sebelum terlambat."

  • Penghargaan kepada Keluarga dan Suku: Ucapan itu mengucapkan terima kasih kepada "pendirian keluarga-keluarga dan suku-suku mulia bangsa kita yang telah menolak kumpulan ejen yang terpencil ini."

VI. Tema Keagamaan dan Inspirasi:

  • Sokongan Ilahi: Sepanjang ucapan itu, Obeida menekankan sokongan ilahi untuk Hamas dan rakyat Palestin. Petikan seperti "Dan mereka menyangka bahawa benteng-benteng mereka akan melindungi mereka daripada Allah, tetapi Allah mendatangi mereka dari arah yang tidak mereka sangka, dan Dia mencampakkan rasa gerun ke dalam hati mereka" mengukuhkan kepercayaan ini.

  • Kesabaran dan Ketabahan: Penderitaan berpanjangan rakyat Palestin digambarkan sebagai ujian keimanan dan sumber kekuatan. Obeida menyeru kesabaran, mengingatkan hadirinnya, "Sesungguhnya, malam ini pasti akan berakhir, dan kemenangan datang bersama kesabaran, dan kelegaan datang bersama kesusahan, dan sesungguhnya bersama kesukaran itu ada kemudahan."

  • Mati Syahid (Syahadah): Konsep mati syahid dipersembahkan sebagai kesudahan yang mulia, dengan frasa penutupnya ialah "Sesungguhnya ia adalah perjuangan: kemenangan atau syahid."

Kesimpulannya, ucapan Abu Obeida mengukuhkan kedudukan maksimalis Hamas, menyatakan keyakinan terhadap kemampuan mereka untuk menahan tekanan Israel sambil berusaha untuk menggembleng sokongan dan kutukan terhadap Israel di peringkat serantau dan antarabangsa. Retorik yang digunakan sangat beremosi, memanfaatkan naratif keagamaan dan sejarah untuk menggambarkan konflik itu sebagai perjuangan yang benar menentang musuh yang zalim.

Comments

Popular posts from this blog

Muslimah - Nazrey Johani

Hadith 25

Jadual Tuhan Itu Pasti - Qatrunnada