Ancaman Kezaliman Pemimpin: Refleksi Surah Hud Ayat 113 dalam Pengurusan Organisasi Islam
Dalam denyut nadi mana-mana organisasi, terutamanya yang berlandaskan perjuangan Islam, paksi utamanya adalah keadilan. Konsep keadilan (adil
) dalam Islam adalah sangat mendalam namun praktikal: meletakkan sesuatu pada tempatnya yang selayaknya. Lawannya adalah kezaliman (zalim
), iaitu meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya. Apabila prinsip asas ini goyah, terutamanya pada peringkat kepimpinan tertinggi, seluruh struktur organisasi akan terancam, dan misinya yang murni akan tercemar.
Kepincangan sering berlaku apabila seorang ketua atau pemimpin nombor satu mula membuat keputusan-keputusan penting yang menyimpang daripada landasan keadilan ini. Ia bukan sekadar kesilapan pengurusan, tetapi satu bentuk kezaliman yang kesannya merebak, menjejaskan organisasi dan akhirnya komuniti yang dinaunginya.
Manifestasi Kezaliman dalam Pengurusan Organisasi
Kezaliman seorang pemimpin dalam konteks organisasi tidak semestinya berbentuk penindasan fizikal. Ia lebih kerap berlaku dalam bentuk keputusan dan tindakan yang tidak adil, yang secara perlahan-lahan merosakkan organisasi dari dalam. Antara manifestasinya ialah:
Pelantikan Berasaskan Kepentingan, Bukan Kebolehan: Apabila pemimpin meletakkan individu yang tidak layak—sama ada kroni, ahli keluarga, atau orang yang hanya pandai "mengampu"—di posisi penting, ini adalah kezaliman yang nyata. Ia menzalimi individu yang lebih layak, menzalimi jawatan yang disandang, dan paling parah, menzalimi organisasi yang terpaksa menanggung akibat daripada ketidakcekapan individu tersebut. Ini adalah contoh paling jelas "meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya".
Keputusan Autokratik dan Meminggirkan Syura: Perjuangan Islam amat menekankan prinsip musyawarah atau syura. Apabila seorang pemimpin menganggap dirinya lebih tahu daripada semua orang, menolak pandangan berbeza, dan membuat keputusan secara bersendirian dalam perkara-perkara besar, dia telah menzalimi hak ahli untuk bersuara dan menyumbang. Keputusan yang lahir dari keegoan selalunya tidak membawa keberkatan dan mendedahkan organisasi kepada risiko yang tidak perlu.
Pengagihan Sumber yang Tidak Saksama: Sumber organisasi—sama ada kewangan, peluang, atau perhatian—adalah amanah. Apabila pemimpin menyalurkan sumber secara tidak seimbang kepada kem atau projek kegemarannya sambil menganaktirikan bahagian lain, ia mewujudkan rasa tidak puas hati, membunuh motivasi, dan mencetuskan perpecahan dalaman.
Menghukum Kritikan, Menggalakkan Anggukan: Organisasi yang sihat memerlukan budaya tegur-menegur (nasiha) yang ikhlas. Namun, pemimpin yang zalim melihat kritikan sebagai ancaman peribadi. Mereka menghukum sesiapa yang berani menyuarakan kelemahan dan hanya mengelilingi diri mereka dengan orang yang sentiasa bersetuju. Akibatnya, organisasi menjadi buta kepada kelemahannya sendiri dan terus hanyut ke arah kegagalan.
Peringatan Keras dari Surah Hud, Ayat 113
Kezaliman dalam kepimpinan dan sikap orang di sekelilingnya diberi amaran yang sangat keras oleh Allah SWT dalam Al-Quran. Firman-Nya dalam Surah Hud, ayat 113:
وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ
Maksudnya: "Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang zalim yang menyebabkan kamu disentuh api neraka, dan sekali-kali kamu tiada mempunyai seorang penolong pun selain daripada Allah, kemudian kamu tidak akan diberi pertolongan."
Ayat ini memberikan beberapa lapisan pengajaran yang amat relevan dengan situasi organisasi yang pincang:
Bukan Sekadar Melakukan, "Cenderung" Pun Dilarang: Perkataan
تَرْكَنُوا
(tarkanu) berasal darirukn
, yang bermaksud tiang atau sandaran. Ia membawa maksud lebih daripada sekadar menolong; ia bermaksud cenderung, bersandar, berasa selesa, atau reda dengan kezaliman tersebut. Dalam konteks organisasi, ini ditujukan kepada ahli-ahli di sekeliling pemimpin yang zalim. Mereka mungkin tidak melakukan kezaliman itu secara langsung, tetapi sikap mereka yang mendiamkan diri, menyokong secara tersirat, atau mempertahankan keputusan yang salah demi menjaga kedudukan adalah satu bentuk "kecenderungan" yang diharamkan Allah.Kezaliman Menjemput Azab Kolektif: Ayat ini tidak mengatakan "pemimpin yang zalim itu akan disentuh api neraka", tetapi ia berkata
فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ
("...menyebabkan KAMU disentuh api neraka"). Penggunaan kata ganti nama jamak ini menunjukkan bahawa akibat daripada kezaliman dan sikap cenderung kepadanya akan menimpa seluruh kelompok tersebut, bukan hanya pelakunya. Api neraka di akhirat adalah kemuncaknya, tetapi di dunia, "api" itu boleh jadi dalam bentuk hilangnya keberkatan, perpecahan yang dahsyat, kegagalan mencapai matlamat perjuangan, dan jatuhnya maruah organisasi di mata masyarakat.Hilangnya Pertolongan Allah: Bahagian akhir ayat,
ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ
("...kemudian kamu tidak akan diberi pertolongan"), adalah kemuncak amaran. Sebuah organisasi perjuangan Islam bergantung sepenuhnya pada pertolongan (nusrah
) Allah. Apabila kezaliman berleluasa dan menjadi norma, dan ahli-ahli hanya berdiam diri, maka syarat untuk mendapat pertolongan Allah telah dilanggar. Walau sehebat mana pun perancangan atau sebanyak mana pun sumber yang dimiliki, ia tidak akan membawa kejayaan hakiki kerana bantuan dari langit telah terhalang.
Jalan Menuju Pemulihan
Menyedari kepincangan ini adalah langkah pertama. Organisasi yang dipimpin secara zalim sedang menuju kehancuran. Untuk memperbaikinya:
Pemimpin Mesti Bertaqwa: Pemimpin perlu sedar bahawa setiap keputusan adalah amanah yang akan disoal di akhirat. Jawatan bukanlah hak, tetapi beban tanggungjawab.
Hidupkan Budaya Syura dan Nasiha: Wujudkan saluran yang selamat untuk ahli memberikan pandangan dan kritikan membina tanpa rasa takut. Pemimpin yang bijak adalah yang mendengar nasihat, bukan yang membencinya.
Tegakkan Prinsip Meritokrasi: Lantiklah seseorang berdasarkan kelayakan (
ahliyyah
) dan kepercayaan (amanah
), bukan berdasarkan hubungan peribadi.Keberanian Ahli untuk Memperbetulkan: Ahli organisasi mempunyai tanggungjawab untuk tidak "cenderung" kepada kezaliman. Ini memerlukan keberanian untuk menegur secara berhikmah, menolak arahan yang salah, dan memastikan mekanisme semak imbang dalam organisasi berfungsi.
Kesimpulannya, keadilan dalam meletakkan setiap urusan, pelantikan, dan keputusan pada tempatnya adalah nyawa bagi sebuah organisasi Islam. Apabila seorang pemimpin menyeleweng daripada prinsip ini, dia bukan sahaja menzalimi organisasinya, tetapi juga mengheret semua yang bersubahat atau berdiam diri ke arah kemurkaan Allah, seperti yang diperingatkan dengan jelas dalam Surah Hud. Tanpa keadilan, perjuangan setinggi mana pun akan menjadi sia-sia, kerana pertolongan Allah hanya akan beserta dengan orang-orang yang berlaku adil.
Comments