Monday 1 December 2008

Si hidup terhadap si mati

dengar ceramah Ustaz Azhar(tajuk Bilal Beranak) lagi sambil masak2..dengar pasal upah haji..

"si mati yang tinggalkan hartanya,maka wajiblah kepada orang yg terdekat untuk selesaikan segala hutang si mati dengan harta yang ditinggalkan.hutang dengan manusia itu wajib,tapi hutang dengan Allah itu lebih utama."

maka harta yang ditinggalkan tu kena la guna buat bayar fidyah kalau si mati tinggalkan puasa beberapa lama.kalau belum tunaikan haji,kena guna buat bayar upah haji dan sbgnya.lepas selesai hutang tersebut barulah dibenarkan untuk selesaikan hutang manusia dan seterusnya dibahagikan antara waris-waris.

xtau la plak pasal benda ni.first time dengar rasanya.sambil masak jgak la kol ayah aku tny pasal benda ni kot kot x selesai lg ke untuk arwah mak n abang aku yang meninggal sebelum ni.ingtkan ayah aku xtau.rupa2nya dia tahu.alhamdulillah..harapnya terlaksanalah segala perkara yang dipertanggungjawab tu..

aku memang baru la pasal benda ni..risau jgak kalau xtau..bukan si mati je x terlunas hutang dia,yang si hidup pun berdosa sebab x jalankan tanggungjawab sebagai si hidup.harapnya semua ambil perhatian la pasal benda ni.tanggungjawab bersama tu..

yang berlaku sekarang ni,bila mana seseorang mati,maka ahli keluarga sibuklah dengan wasiat dan perwarisan harta.naik turun mahkamah nak selesaikan masalah pembahagian harta si mati.padahal ada lagi benda yg lebih utama dari pembahagian harta ni.kalau semua da tahu alhamdulillah...harap terlaksana dengan baik je la..

inilah salah satu bahaya kejahilan dalam diri.sebabnya?malas belajar ilmu agama Islam itu sendiri.kita mengaku kita beragama Islam..tp sejauh mana kita concern dengan agama kita sendiri dengan menuntut ilmu pasal agama kita dan sampaikan kepada orang lain..bukan kena tahu je,kena jgak beramal..barulah dosa kejahilan itu terhapus..

wallahu'alam..

2 comments:

mrmn said...

Salam,baru tahu jugak,doumo arigatou.Ni namanya membedah ceramah.bagus jugak nii..nanti akan duan kongsikan hadiah,insyaAllah.

P-yAh said...

wslm wbt..pakat-pakat sebarkan..mana salah harap betulkan..huhu..

CINTA ILAHI - PUJANGGA

  Kata pujangga, cinta letaknya di hati. Meskipun tersembunyi, namun getarannya tampak sekali. Ia mampu mempengaruhi pikiran sekaligus men...