Tuesday 16 December 2008

Di musim kesejukan

salji turun dengan lebatnya dari minggu lepas..belum pernah aku alami seperti ni sejak datang Nihon..sasuga Hokkaido la..seingat aku yang paling lebat turun pun masa di Gifu 3 tahun lepas.tapi x selebat di sini..dan tambah lagi satu fenomena yang susah ada di belah Honshuu yakni keadaan salji yang membeku di tanah..susah jalan seyh..



di musim sejuk-sejuk ni bertambah lagi la sifat malas nk keluar rumah..duk dalam rumah makan,masuk futon,ngadap pc lagi dan lagi..moga Engkau pelihara iman hambaMu ini agar tidak sejuk lagi beku kerana musim sejuk ni ya Allah amiin...

duk buat apa pun,cuba untuk dengar ceramah-ceramah yang ada..insyaAllah..di samping buat keja lain,kita belajar lagi dan lagi tentang agama tercinta:D

ceramah Ustaz Azhar makin dilayan,makin best pun ada..alhamdulillah dikurniakan nikmat untuk mendengar ceramah-ceramah..daripada aku tengok tv,baik dengar ceramah bagi mengurangkan kejahilan diri tentang agama aku..bahaya kejahilan boleh membawa diri manusia kepada kekufuran..pelihara daku ya Allah..

WG pun sudah makin menghampiri..tanoshimi ne..moga Allah terima pengorbanan setiap mereka yang berusaha untuk mencapai redhaNya sertai program nanti untuk mencari ilmu dan berukhuwah serta mengurniakan syurga untuk mereka seperti firmanNya..

Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual belinya itu dan (ketahuilah bahawa) jual beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar. (111)
(Mereka itu ialah): Orang-orang yang bertaubat, yang beribadat, yang memuji Allah, yang mengembara (untuk menuntut ilmu dan mengembangkan Islam), yang rukuk, yang sujud, yang menyuruh berbuat kebaikan dan yang melarang daripada kejahatan, serta yang menjaga batas-batas hukum Allah dan gembirakanlah orang-orang yang beriman (yang bersifat demikian). (112)
-Surah At-Taubah:111,112

Allah telah membeli diri mereka yang bertaubat,mengembara untuk menuntut ilmu dan mengembangkan Islam dengan syurgaNya..apalah lagi yang lebih bernilai dari syurga Allah swt..keseronokan dunia yang paling hebat sekalipun tidak mampu menandingi..

sama-sama perbetulkan niat kita dalam semua perlakuan kerana Allah swt..sebab kita berjanji dan berikrar 5 kali setiap hari bahawa,
"Sesungguhnya solatku, Ibadatku, hidupku, matiku adalah kerana Allah Tuhan sekalian alam.."

No comments:

CINTA ILAHI - PUJANGGA

  Kata pujangga, cinta letaknya di hati. Meskipun tersembunyi, namun getarannya tampak sekali. Ia mampu mempengaruhi pikiran sekaligus men...