Fadhilat Solat - hadith 6
Ibnu Mardawih meriwayatkan daripada Ka'ab Al-Akhbar ra,dia telah berkata:
"Demi Allah yang menurunkan Taurat kepada Musa as dan Injil kepada Isa as dan Zabur kepada Daud as dan Al-Quran kepada Muhammad saw bahawa ayat-ayat yang di bawah ini adalah diturunkan berkenaan dengan mengerjakan solat-solat fardhu dengan berjemaah di tempat di mana azan dikumandangkan:
"Pada hari betis disingkapkan dan mereka dipanggil supaya bersujud tetapi mereka tidak kuasa;(dalam keadaan) pandangan mereka tunduk ke bawah lagi mereka diliputi kehinaan;dan sesungguhnya mereka dahulu(di dunia) diseru untuk sujud,dan mereka dalam keadaan sejahtera."-(Surah Al-Qalam:42-43)"
Kebesaran 'Saq' adalah satu macam kebesaran yang akan dilihat pada hari Hisab.Semua umat Islam akan sujud apabila melihat kebesaran ini,tetapi sebahagian orang di mana tulang belakangnya keras dan tidak boleh sujud.Mengenai siapakah mereka itu maka bermacam-macam tafsir telah diberikan oleh pelbagai mufassir.Menurut hadith di atas yang dikuatkan oleh sebuah hadith lagi dari Ibn Abbas ra bahawa mereka itu adalah orang yang diseru supaya solat berjemaah,tetapi tidak datang solat berjemaah.
Beberapa lagi tafsir adalah diberi seperti berikut:
1.Abu Said Al-Khudri ra menceritakan bahawa orang-orang ini adalah mereka yang bersolat agar dilihat oleh orang lain.
2.Mereka itu adalah kaum kafir yang tidak solat langsung.
3.Mereka itu adalah golongan munafiqin.
(Allah jua yang Maha Mengatahui dan PengetahuanNya lah yang Maha Sempurna.)
Betapakah malunya jika dicerca dan dipermalukan pada hari Hisab hingga seluruh umat Islam akan sujud melihat kebesaran Allah swt,padahal mereka yang meninggalkan solat berjemaah akan diasingkan oleh kerana keengganan mereka untuk solat berjemaah.
Selain dari itu,ada banyak lagi amaran yang telah diberi mengenai meninggalkan solat berjemaah.Tetapi bagi seorang Islam,amaran-amaran itu tidaklah perlu kerana firman-firman Allah swt dan sabda-sabda Rasulullah saw semuanya penting baginya.Dan bagi seseorang yang tidak mengendahkan firman-firman Allah swt dan sabda-sabda Rasulullah saw,segala amaran itu tidak ada erti baginya.Tetapi satu masa akan tiba apabila setiap jiwa akan diminta perkiraan dan akan dihukum atas amalan-amalan yang salah dan pada masa itu taubat yang sebanyak mana pun tidaklah berfaedah lagi baginya.
"Demi Allah yang menurunkan Taurat kepada Musa as dan Injil kepada Isa as dan Zabur kepada Daud as dan Al-Quran kepada Muhammad saw bahawa ayat-ayat yang di bawah ini adalah diturunkan berkenaan dengan mengerjakan solat-solat fardhu dengan berjemaah di tempat di mana azan dikumandangkan:
"Pada hari betis disingkapkan dan mereka dipanggil supaya bersujud tetapi mereka tidak kuasa;(dalam keadaan) pandangan mereka tunduk ke bawah lagi mereka diliputi kehinaan;dan sesungguhnya mereka dahulu(di dunia) diseru untuk sujud,dan mereka dalam keadaan sejahtera."-(Surah Al-Qalam:42-43)"
Kebesaran 'Saq' adalah satu macam kebesaran yang akan dilihat pada hari Hisab.Semua umat Islam akan sujud apabila melihat kebesaran ini,tetapi sebahagian orang di mana tulang belakangnya keras dan tidak boleh sujud.Mengenai siapakah mereka itu maka bermacam-macam tafsir telah diberikan oleh pelbagai mufassir.Menurut hadith di atas yang dikuatkan oleh sebuah hadith lagi dari Ibn Abbas ra bahawa mereka itu adalah orang yang diseru supaya solat berjemaah,tetapi tidak datang solat berjemaah.
Beberapa lagi tafsir adalah diberi seperti berikut:
1.Abu Said Al-Khudri ra menceritakan bahawa orang-orang ini adalah mereka yang bersolat agar dilihat oleh orang lain.
2.Mereka itu adalah kaum kafir yang tidak solat langsung.
3.Mereka itu adalah golongan munafiqin.
(Allah jua yang Maha Mengatahui dan PengetahuanNya lah yang Maha Sempurna.)
Betapakah malunya jika dicerca dan dipermalukan pada hari Hisab hingga seluruh umat Islam akan sujud melihat kebesaran Allah swt,padahal mereka yang meninggalkan solat berjemaah akan diasingkan oleh kerana keengganan mereka untuk solat berjemaah.
Selain dari itu,ada banyak lagi amaran yang telah diberi mengenai meninggalkan solat berjemaah.Tetapi bagi seorang Islam,amaran-amaran itu tidaklah perlu kerana firman-firman Allah swt dan sabda-sabda Rasulullah saw semuanya penting baginya.Dan bagi seseorang yang tidak mengendahkan firman-firman Allah swt dan sabda-sabda Rasulullah saw,segala amaran itu tidak ada erti baginya.Tetapi satu masa akan tiba apabila setiap jiwa akan diminta perkiraan dan akan dihukum atas amalan-amalan yang salah dan pada masa itu taubat yang sebanyak mana pun tidaklah berfaedah lagi baginya.
Comments