Wednesday 10 December 2008

Apalah yang kita kejar..

Apalah yang kita kejar di dunia yang fana ini..hairan juga bila difikirkan..semua sudah sedia maklum yang hidup ini sementara,hatta sensei kat sini pun tau yang hidup ini sementara..tapi,adakah kita nak samakan kita dengan sensei yang kafir tu?

kita sebagai orang Islam yang punya kalimah tauhid La ilaha illallah ni kenalah berbeza cara hidup dengan golongan kafir..sungguh berjaya perancangan Yahudi untuk memesongkan hidup orang Islam supaya bergembira dengan kehidupan dunia seterusnya melupakan tujuan sebenar hidup mereka di muka bumi ni..

aku pun tidak faham dengan sesetengah orang Islam..kita mengaku bahawa kita beragama Islam..tetapi kita lupa apa peranan kita sebagai orang Islam..kita hidup dengan mengikut segala apa yang ada di hadapan kita tanpa menimba ilmu apa itu Islam dengan lebih mendalam..hidup kita untuk mengejar redha Allah swt..tetapi,lain yang kita perlakukan dalam kehidupan seharian kita..

contoh paling mudah boleh kita perhatikan di kampung kita sendiri di Malaysia..berkenaan dengan kad jemputan..andai kita beri kad jemputan untuk ke majlis kenduri dll kepada saudara mara,mesti jemputan tersebut tidak akan ditolak sekalipun kena bayar..andailah orang yang kita jemput tu x hadirkan diri tanpa alasan,tentulah dapat kita faham bahawa dia sombong dengan kita..

tapi,bagaimana pula dengan jemputan Allah swt 5 kali setiap hari di kampung kita?oh!sombong sungguh manusia walaupun bilal melaungkan azan berkali-kali setiap hari..bila diperhatikan di kampung aku pun,segelintir sahaja yang menyahut seruan Allah swt untuk solat berjemaah..meskipun ada golongan yang belajar ilmu agama pun tidak sudi untuk menyahut seruan Allah swt untuk ke rumah Allah swt..sombong sungguh manusia dengan penciptaNya..siapakah mereka yang sombong ini?"inilah anak murid iblis la'natullah",bak kata Ustaz Azhar..

"tiap-tiap 1000 orang,999 orang akan ke neraka Allah swt."...mahukah kita masuk dalam golongan 999 orang itu?

"ramai umat akhir zaman tidak mempedulikan seruan azan ke rumah Allah sekalipun tahu ilmu agama di dada"

analogi lebih mudah kita fahami,andai kita panggil anak kita 3 kali,tentu sekali kita akan marah terhadap anak kita sendiri..tapi bagaimana pula kalau panggilan Allah swt melalui bilal untuk ke rumahNya?kita tidak sudi untuk hadir ke rumahNya,tetapi kita bermimpi untuk ke syurga Allah swt..layakkah kita?

bak kata Ustaz Azhar lagi,"sbb tuhan telah butakan mata,pekakkan telinga,matikan hatinya.ada akal,tetapi tidak berfikir.ada mata,tetapi tidak melihat,ada telinga tetapi pekak,mereka inilah seperti lembu kambing(haiwan peliharaan).bahkan lebih bodoh dari lembu kambing.mereka inilah yang lalai daripada agama."

pelik sungguh manusia yang sibukkan diri dengan mengejar kehidupan dunia..urusan akhirat dibelakangkan..sedangkan perkara rezki ni telahpun Allah tetapkan untuk setiap hambaNya..tapi kita duk sibuk dengan mencari duit dan harta,mencari isteri yang cantik..tapi kita lupa untuk mencari bekal menghadapi mati..

xde nabi pun yang mengajar tentang cara nk cari makan.semua nabi as seru manusia kepada Allah swt.bab cari makan cari rezki,xperlu sampai buang seluruh hidup utk kemewahan hidup.Allah beri rezeki dia kepada semua manusia.hatta kuffar la'natullah pun dapat nikmati rezeki Allah Yang Maha Pemurah..

sama-samalah kita kembali kepada Allah swt dengan hati yang sejahtera..wahai Yang membolak-balikkan hati,janganlah Engkau palingkan hati ini dari agamaMu..moga Allah kekalkan hati ini dalam mentaatiNya..amiin...

No comments:

CINTA ILAHI - PUJANGGA

  Kata pujangga, cinta letaknya di hati. Meskipun tersembunyi, namun getarannya tampak sekali. Ia mampu mempengaruhi pikiran sekaligus men...