Saturday 29 November 2008

Kotoran.

"Uish!!Debu ni,serabut sungguh..Abih kotor baju aku.."
"Aaaa...Abis baju baru aku kena kuah kari ni..Baru beli..Mahal ni.."

Dialog yang biasa kita dengar bila kotoran kena pada pakaian@badan kita..Betapa concern nya kita pada kekotoran yang terkena pada badan..Kan bagus kalau kita alert macam ni jugak terhadap kotoran pada hati kita..

Hari-hari hati kita disaluti dengan dosa..ada juga sinar pahala,tapi cukupkah sudah sinar pahala itu untuk selubungi selaput dosa yang melekat di hati kita?Sama-sama kita muhasabah diri..Iman di dalam hati umpama mutiara perlu sentiasa digilap dengan amal-amal ibadah serta dengan mengingatiNya..Hak badan adalah makanan,hak akal adalah ilmu,hak rohani kita adalah amal ibadah seharian..Bahkan setiap tulang dalam badan kita perlu diisi dengan zikrullah setiap pagi dan petang..ataupun kita sempurnakan hak tulang dengan tunaikan solat dhuha setiap pagi..

Banyak sebenarnya hak yang belum aku tunaikan untuk rohani..Perasaan juga perlu dibaja dengan sifat-sifat mulia..Berhati-hati dengan godaan syaitan setiap masa juga perlu..Setiap detik syaitan berusaha untuk menyuntik bisikan maksiat dalam hati kita selagi kita tidak zikrullah..Kat sini je da boleh tengok berapa kali je dalam kehidupan seharian kita yang kita libatkan diri dengan pahala.Yang lain semuanya umpama sia-sia dan dosa..Ampuni hambaMu ini ya Allah...

Seekor anjing yang kotor menghampiri sekumpulan manusia,lalu dielak manusia tersebut.lalu anjing tersebut berkata-kata,
"Kamu manusia sibuk dengan membersihkan diri dari kotoran zahir..Tetapi kamu lupa dengan kekotoran hati kamu dengan dosa-dosa..Kami haiwan sentiasa berzikir kepada Allah swt.."
Mendengarkan kata-kata anjing tersebut,semua manusia tersebut insaf lalu bertaubat pada Allah swt..

Betapa hinanya manusia bila lupa asal usul mereka..Manusia yang taat dan ikhlas dalam menjalankan perintah Allah swt akan dimuliakan lebih dari mulianya malaikat..Tetapi manusia yang taat dan ikhlas dalam mengikuti hawa nafsu dan bisikan syaitan hanya akan dihina melebihi daripada haiwan..Bahkan lebih ditakuti oleh syaitan..

(Iaitu) orang-orang yang menjauhi dosa-dosa besar serta perbuatan-perbuatan yang keji, kecuali salah silap yang kecil-kecil (yang mereka terlanjur melakukannya, maka itu dimaafkan). Sesungguhnya Tuhanmu Maha Luas keampunanNya. Dia lebih mengetahui akan keadaan kamu semenjak Dia mencipta kamu (berasal) dari tanah dan semasa kamu berupa anak yang sedang melalui berbagai peringkat kejadian dalam perut ibu kamu; maka janganlah kamu memuji-muji diri kamu (bahawa kamu suci bersih dari dosa). Dialah sahaja yang lebih mengetahui akan orang-orang yang bertakwa. (An-Najm:32)

Dan dirikanlah sembahyang (wahai Muhammad, engkau dan umatmu), pada dua bahagian siang (pagi dan petang) dan pada waktu-waktu yang berhampiran dengannya dari waktu malam. Sesungguhnya amal-amal kebajikan (terutama sembahyang) itu menghapuskan kejahatan. Perintah-perintah Allah yang demikian adalah menjadi peringatan bagi orang-orang yang mahu beringat. (Hud:114)

Dan (sebahagian) yang lain mengakui dosa-dosa mereka. Mereka telah mencampur adukkan amal yang baik dengan amal yang lain, yang buruk. Mudah-mudahan Allah akan menerima taubat mereka; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (At-Taubah:102)

Moga Allah mengampuni diri yang penuh dengan dosa-dosa ini..Bukan dengan goyang kaki je untuk dapat ampunan ni..

"Jika kita membiarkan hati kita terasak penuh dengan akhlak2 yang tercela,dan kita pun tenggelam dengan kelazatan dunia dan kemewahannya,kemudian kita menunggu agar kita diberikan keampunan dari Allah swt,maka cara menunggu seumpama ini adalah bodoh,gila dan dikira sebagai angan2 kosong."-(Takut dan Harap,Bimbingan Mu'minin)

Maka perlulah dijalankan taubat yakni kembali kepada Allah swt dengan penuh perasaan menyesal..Dosa yang melibatkan manusia,maka perlulah memohon maaf.Kalau mencuri ke apa,kenalah pulangkan balik barang yang dicuri.Kalau dosa tinggalkan solat fardhu,maka perlulah dipulangkan solat yang ditinggalkan tersebut dengan meng'qadha'nya pada bila-bila..Hak manusia itu utama untuk dipulangkan.Tapi hak Allah itu lebih utama..Ampuni daku yang lemah ini ya Allah...

No comments:

CINTA ILAHI - PUJANGGA

  Kata pujangga, cinta letaknya di hati. Meskipun tersembunyi, namun getarannya tampak sekali. Ia mampu mempengaruhi pikiran sekaligus men...