Wednesday 26 November 2008

Hadith 15(Fadhilat zikir)

Al-Hafiz Ibnu Hajar rah.a menulis di dalam kitabnya Al-Munabbihat bahwa Uthman r.a. dalam mentafsirkan ayat Al-Quran:"Dan di bawahnya ada harta benda simpanan bagi mereka berdua(iaitu kisah dua orang anak yatim yang diceritakan secara panjang lebar di dalam surah Al-Kahfi)"
berkata bahawa itu adalah kepingan emas yang tertulis padanya tujuh baris yang bererti:

1)Aku hairan terhadap sikap orang yang mengetahui bahawa adanya maut tapi ia masih bergelak ketawa.
2)Aku hairan terhadap sikap orang yang mengetahui bahawa segala-galanya berlaku mengikut takdirNya,tetapi ia masih mencintainya.
3)Aku hairan terhadap sikap orang yang mengetahui bahawa segala-galanya berlaku mengikut takdirNya,tetapi ia masih berdukacita di atas kehilangan sesuatu.
4)Aku hairan terhadap sikap orang yang mengetahui bahawa adanya perhitungan terhadap dirinya,tetapi ia masih menimbun-nimbunkan harta kekayaan.
5)Aku hairan terhadap sikap orang yang mengetahui bahawa adanya api neraka Jahannam,tetapi ia masih berani melakukan maksiat.
6)Aku hairan terhadap sikap orang yang mengenal zat Allah swt,tetapi ia masih mengingat akan sesuatu yang selain dariNya.
7)Aku hairan terhadap sikap orang yang mengetahui adanya syurga,tetapi ia masih mencari kemewahan hidup di dunia ini.

Ada didapati tambahan sedikit pada beberapa naskhah yang lain iaitu:
"Aku hairan terhadap sikap orang yang menganggap syaitan itu sebagai musuh,tetapi ia masih mentaatiNya."

No comments:

CINTA ILAHI - PUJANGGA

  Kata pujangga, cinta letaknya di hati. Meskipun tersembunyi, namun getarannya tampak sekali. Ia mampu mempengaruhi pikiran sekaligus men...