Friday 7 November 2008

Yakinkah kita

Ada satu cerita yang terasa sangat bernilai untuk dikongsi bersama.Cerita ni aku dengar dalam ceramah Ustaz Azhar Idrus..best best..hehe..isi dia berkaitan dengan akidah umat Islam..

'Ada sorang manusia ni pergi jumpa dengan seorang ulamak minta panduan untuk bertaubat.Lalu,ulamak ni pun bertanya la kepada dia,"Apakah dosa kamu yang menyebabkan kamu ni bersungguh-sungguh macam ni untuk bertaubat?"

Jawab hamba ni,"Di kampung aku susah sangat nak dapatkan kerja untuk dapatkan duit,maka aku curilah kain-kain kafan mayat yang baru ditanam untuk dijual.Mana yang aku curi,aku jual selepas aku basuh kain tersebut."

Tanya lagi ulamak tersebut,"Banyak mana telah kamu curi?"

Jawab hamba tersebut,"Setakat ni sudah masuk 100 kali.Dan dalam banyak tu,aku jumpa satu sahaja mayat yang mengadap ke arah kiblat.Yang lain semuanya mengadap matahari.Kenapa perkara ni terjadi?"

Jawab ulamak tersebut,"Tiada lain dosa disebabkan takut tidak dapat rezeki"

Apa pengajaran dia?haaa…kita lahir ke dunia ni telah pun ditetapkan beberapa perkara,dan di antaranya adalah rezeki.Allah Ar-Rahman..Semua makhluk Allah beri rezeki.Tiada yang memberi melainkan Dia.Sejauh mana kita yakin dengan rezeki kurniaan Allah swt ni bergantung la kepada yakin hati kita kepada Allah swt.

Tapi yang sedihnya,yakin kita telah pun rosak.Tidak lagi yakin dengan janji-janji Allah swt,sabda-sabda Nabi Muhammad saw.Banyak lagi kelemahan dalam akidah kita.Apa kesan dia?Tepuk dada,tanya iman dalam hati kita.Yakinkah sudah kita dengan setiap perkataan Allah swt dalam Al-Quran?Ramai antara kita yang tahu tentang perintah-perintahNya.Tapi yang mengecewakan,mana pergi yakin kita dengan firman kekasih abadi kita?Bersediakah sudah diri ini untuk bertemu denganMu untuk selamanya ya Allah..ampuni daku hamba yang lemah dan hina ini..

No comments:

CINTA ILAHI - PUJANGGA

  Kata pujangga, cinta letaknya di hati. Meskipun tersembunyi, namun getarannya tampak sekali. Ia mampu mempengaruhi pikiran sekaligus men...