Wednesday 13 February 2008

13 hb 2

saikin xde mood je aku ni..masuk kelas pun xde nk bercakap sgt..mudah nak marah pun ada..apa kena la..kecewa dalam hati kot..ni la ssh pasal iman..antara rukun iman yang ssh dipatuh,qadha' dan qadar..sedangkan semua ketetapan Allah itu ada sebab musababnya..walaupun apa yg kita rasa baik utk kita itu belum tentu baik untuk kita kerana Allah lbih mengetahui keadaan diri hambaNya dan apa yang lbih sesuai untuk hambaNya..ya Allah,ampuni daku ya Allah..

pepun,cuti sanrenkyu ari tu aku ada join program dauroh AMIR..ok jgak la cite pasal basic iman seseorang muslim..syahadatain..buat kat masjid asakusa..best je kat situ..sampai je terus lupa masalah dalaman..jumpa mus'ab,anuar,halim,amir n baim kat yokohama..phtu gerak ke asakusa mosque dkt tgh harinya..sampai di asakusa ada lagi yg lain2 goukei sume skali dalam belas2 jgak la peserta..20 org gurai kot..program berjalan lancar..starting dengan 3 persoalan ditimbulkan..
1)kenapa Abu Jahal lebih memahami syahadah daripada kita,muslim skrg
2)apa maksud ilah
3)apa beza ayat,"di blik ini ada Abdullah" dengan "di bilik ini tiada orang lain melainkan Abdullah" ?

dari situ bermulalah perbincangan demi pembentangan mengenai syahadatain..program berjalan dengan proses komunikasi dua hala..mana yang x paham atau nak tambah,dilakukan secara langsung..alhamdulillah mendapat kefahaman sedikit2..

1)Abu Jahal lebih memahami kalimah syahadah kerana perkataan ilah itu sendiri yang membawa maksud yang mendalam menyebabkan dia tidak mahu menerima islam kerana ketidaksanggupan meninggalkan nikmat dunia yang dikecapinya waktu itu..

2)ilah membawa byk maksud..yg utama skali,ilah ni berbentuk makhluk yang dijulang manusia melebihi dari Allah sendiri..sperti cinta pada makhluk,pergantungan pada makhluk,takut pada makhluk dan lain2..pendek kata,bila meletakkan sesuatu melebihi kekuasaan Allah,maka perkara tersebut boleh jadi ilah kepada seseorang itu..

3)soalan terakhir ini boleh difahami sendiri melalui BM sendiri..dengan pemahaman yg betul,kita hendaklah meyakini dan mempercayai yakni tiada ilah selain Allah..tiada yang kita letakkan pergantungan melebihi pergantungan kita kepada Allah..tiada yang kita cinta melebihi cinta kita kepadaNya dan seterusnya..

kesimpulan yang aku dapat melaalui program ni dapat aku simpulkan dari salah satu prinsip dlam jemaah tabligh iaitu kalimah taiyibah..tiada yang berkuasa melainkan Allah..makhluk x punya kuasa sedikit pun tanpa izin dari Allah swt..serta x mampu untuk memberi manfaat ataupun mudarat sekalipun tanpa izin Allah swt..sesiapa yang memahami secara mendalam dlam prinsip pertama jemaah tabligh ni,insyaAllah matinya xde syirik terhadap Allah swt..mmg perkara ini perlu kita tekankan dalam kehidupan seharian kita..disebabkan perkara utama inilah ramai manusia telah syirik kepada Allah swt dengan meletakkan pergantungan kepada makhluk melebihi pergantungan kepada Allah..sbg analogi yang paling mudah,kita selalu meminta bantuan org sekeliling kita terlebih dahulu daripada kita meminta bantuan daripada Allah swt..ckup mudah iman kita dipengaruhi sekeliling..astaghfirullahal'azim..aku jgak la x beramal dengan ilmu yang ada..huhu..

mcm mana pun,skrg ni da masuk term sibuk sebenarnya..論文nya,テストnya..huhu..18 hb ni kena antar 論文の目次..22 hb 論文の仮提出..レポートの課題 lg..こんな忙しいのに..頑張るしかない..

No comments:

CINTA ILAHI - PUJANGGA

  Kata pujangga, cinta letaknya di hati. Meskipun tersembunyi, namun getarannya tampak sekali. Ia mampu mempengaruhi pikiran sekaligus men...