Pengenalan
Sistem keadilan dalam sesebuah negara merupakan tunjang utama kestabilan, keamanan, dan keharmonian masyarakat. Namun, apabila sistem kehakiman dan perundangan terjerat dalam pemusatan kuasa (monopoli) politik dan eksekutif, integriti dan kebebasan institusi tersebut akan terhakis, sekali gus mengancam keadilan hakiki. Sebuah reformasi yang radikal dan berani diperlukan untuk membebaskan sistem ini. Salah satu model yang menawarkan paradigma baru adalah Wilayatul Mazhalim (Wilayah Pengurusan Aduan atau Wilayah Kezaliman), sebuah konsep yang berakar umbi dalam tradisi keadilan Islam, yang menekankan bahawa kuasa keadilan mutlak harus berada di tangan mereka yang bertaqwa, berintegriti, dan tidak dipengaruhi oleh kepentingan politik atau kuasa duniawi.
Analisis Masalah: Pemusatan Kuasa
Dalam banyak sistem moden, sistem keadilan sering kali terdedah kepada pengaruh campur tangan politik. Perlantikan hakim, penggubalan undang-undang, dan penguatkuasaan sering kali tunduk kepada agenda penguasa atau parti yang berkuasa. Keadaan ini melahirkan beberapa masalah kritikal:
Kehilangan Kebebasan Kehakiman: Keputusan kehakiman boleh dicabar atau diputarbelitkan untuk memihak kepada penguasa, menyebabkan ketidakpercayaan awam.
Ketidakseimbangan Perundangan: Undang-undang digubal untuk mengukuhkan cengkaman kuasa, bukannya untuk membela hak asasi rakyat.
Korup dan Nepotisme: Sistem yang dikuasai oleh kepentingan boleh menjadi sarang rasuah, di mana keadilan boleh dibeli atau dijual.
Wilayatul Mazhalim: Model Reformasi
Model Wilayatul Mazhalim menawarkan penyelesaian dengan mencadangkan sebuah struktur keadilan yang mandiri, kuat, dan bebas daripada campur tangan kuasa eksekutif dan legislatif.
1. Konsep Asas Wilayatul Mazhalim
Konsep ini merujuk kepada badan kehakiman yang mempunyai bidang kuasa yang luas untuk menyiasat, mendengar, dan memutuskan kes-kes yang melibatkan:
Aduan terhadap pihak berkuasa, menteri, atau pegawai tinggi kerajaan.
Penyalahgunaan kuasa dan penyelewengan.
Pelanggaran hak asasi rakyat oleh institusi negara.
Kes-kes yang melibatkan pertikaian antara rakyat dengan kerajaan (pentadbiran awam).
Wilayatul Mazhalim bukan sekadar mahkamah biasa; ia adalah sebuah institusi pengimbang kuasa yang berfungsi sebagai "Benteng Rakyat" terhadap potensi kezaliman kuasa negara.
2. Membebaskan Keadilan Melalui Kriteria Taqwa
Inti pati reformasi ini adalah peralihan kuasa keadilan kepada "tangan mereka yang bertaqwa". Dalam konteks ini, taqwa tidak hanya bermaksud pegangan agama, tetapi merangkumi ciri-ciri universal yang penting bagi pengamal keadilan:
Integriti Mutlak: Jujur, tidak boleh dibeli, dan tidak takut untuk menegakkan kebenaran walaupun terhadap pihak berkuasa.
Keilmuan dan Kefahaman: Mempunyai pengetahuan yang mendalam dalam bidang perundangan dan kefahaman yang tinggi mengenai tujuan undang-undang (Maqasid Syariah atau Rule of Law).
Bebas Kepentingan: Tidak terikat dengan mana-mana parti politik, agenda perniagaan, atau pengaruh peribadi.
Akauntabiliti: Hanya bertanggungjawab kepada Tuhan dan sumpah jawatan, bukan kepada penguasa yang melantik.
Perlantikan hakim Wilayatul Mazhalim hendaklah melalui jawatankuasa bebas yang dianggotai oleh tokoh-tokoh yang dihormati, bebas, dan terbukti mempunyai integriti tertinggi, tanpa campur tangan eksekutif.
3. Struktur dan Mekanisme Kebebasan
Untuk memastikan kebebasan Wilayatul Mazhalim, beberapa struktur dan mekanisme perlu diwujudkan:
Peruntukan Kewangan Bebas: Dana operasi institusi ini harus diperuntukkan secara langsung dari Perlembagaan atau sumber yang tidak boleh dipotong atau dimanipulasi oleh eksekutif.
Imuniti Institusi: Institusi ini harus mempunyai imuniti penuh daripada tindakan sivil atau jenayah yang bertujuan untuk menghalang tugas kehakiman mereka.
Kuasa Penyiasatan Penuh: Hakim Wilayatul Mazhalim harus dilengkapi dengan kuasa untuk mengarahkan penyiasatan bebas tanpa bergantung kepada agensi penguatkuasaan di bawah eksekutif.
Kesimpulan dan Harapan
Reformasi sistem keadilan melalui model Wilayatul Mazhalim adalah satu langkah penting dalam usaha membina negara yang menjunjung kedaulatan undang-undang yang tulen. Ia bukan hanya tentang menukar nama mahkamah, tetapi tentang anjakan paradigma di mana kuasa keadilan dan perundangan dipindahkan daripada cengkaman politik kepada tangan mereka yang memegang amanah dengan rasa takut kepada Pencipta dan tanggungjawab kepada rakyat.
Apabila sistem kehakiman benar-benar bebas, dilindungi oleh prinsip taqwa dan integriti, barulah rakyat akan mendapat jaminan bahawa keadilan akan ditegakkan tanpa rasa takut atau pilih kasih, sekali gus memulihkan kepercayaan awam terhadap institusi negara dan menjamin kestabilan jangka panjang.
Comments