Monday 21 April 2008

Rahmat Allah terhadap hamba-hambaNya

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. ia berkata:"Rasulullah s.a.w. pernah bersabda:"Berusahalah menetapi kebenaran dan konsekwenlah dalam beramal.Ketahuilah!Sesungguhnya kalian tidak akan selamat dari naar kerana amalan yang kalian lakukan."Para sahabat bertanya:"Apakah anda jua demikian ya Rasulullah?"Beliau menjawab:"Ya,aku juga demikian,kecuali bila Allah melimpahkan rahmat dan keutamaanNya kepadaku."
Hadith riwayat Muslim.

Diriwayatkan dari Umar bin Khattab r.a.,ia berkata:"Ketika Rasulullah s.a.w. tiba di hadapan para tawanan,di antara mereka ada seorang wanita yang sedang mencari-cari bayinya.Setiap kali ia menemukan bayi di tengah pada tawanan ia segera memeluk dan menyusuinya.Kemudian Rasulullah s.a.w. bersabda:"Apakah menurut perkiraan kalian wanita ini mahu melemparkan anaknya ke dalam api?"Kami jawab:"Tentu tidak,demi Allah."Lantas Rasulullah s.a.w. kembali bersabda:"Sesungguhnya Allah lebih sayang kepada para hambaNya daripada kasih sayang wanita ini kepada anaknya."
Hadith riwayat Al-Bukhari dan Muslim.

No comments:

CINTA ILAHI - PUJANGGA

  Kata pujangga, cinta letaknya di hati. Meskipun tersembunyi, namun getarannya tampak sekali. Ia mampu mempengaruhi pikiran sekaligus men...