Thursday 9 October 2008

Fikir

"Learning without thinking is useless,and thinking without learning is dangerous".
itulah salah satu ungkapan yang dapat aku tangkap dari ulangkaji ceramah ustaz pada summercamp yang lepas..tiada yang benar melainkan benar sungguh ungkapan ini..

dapat kita perhatikan sangat-sangat perkara ini dalam persekitaran hidup kita.berapa ramai manusia yang belajar sesuatu perkara,tetapi tiadanya fikir dan proses atas perkara yang dipelajarinya itu,perkara itu tidak membawa apa-apa makna dalam hidupnya.berapa ramai orang Mesia sendiri yang banyak pengetahuannya,tapi ceteknya proses serta pengamalan terhadap ilmu tersebut,maka tiada faedah yang dapat digarap daripada ilmu yang dipelajarinya itu.

fikir,tanpa adanya ilmu pula lebih parah akibatnya.dari sini la wujudnya pemikiran-pemikiran yang bertentangan dengan tabi'e manusia,ajaran sesat juga berleluasa akibat fikiran manusia yang jahil dalam bidang ilmu.

tiada fikir yang lebih baik daripada fikir untuk memajukan agama Allah di muka bumi.tiada fikir yang lebih mulia daripada fikir ummat yang didokong oleh baginda nabi Muhammad saw.fikir yang semacam inilah yang perlu ada dalam setiap diri kita selaku seorang muslim.dari fikir,tercetusnya jalan.dari situ bermulalah liku-liku dakwah yang perlu kita jalankan dalam hidup kita.

janganlah kita salah gunakan fikir kita semata-mata untuk mencari kemewahan hidup semata-mata.sedangkan hidup di dunia ini tiada yang kekal dan sahih melainkan mainan semata-mata.malah,gunakanlah nikmat fikir ini untuk kepentingan agama Allah semata-mata.bukan sahaja untuk dunia,bahkan untuk kehidupan akhirat yang kekal abadi.jangan pula kita asingkan kehidupan dunia dengan akhirat seperti tuntutan aliran sekular.betulkan niat kita dalam setiap perbuatan semata-mata mencari redha Allah swt.

"innasolati wanusuki wamahyaya wamamati lillahirabbil‘alamin"
[sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku kuserahkan hanya kepada Allah Tuhan seru sekalian alam"

No comments:

CINTA ILAHI - PUJANGGA

  Kata pujangga, cinta letaknya di hati. Meskipun tersembunyi, namun getarannya tampak sekali. Ia mampu mempengaruhi pikiran sekaligus men...