Friday 10 October 2008

Ad-Dukhan

selesai solat asar,alhamdulillah seperti biasa diberi kekuatan untuk baca Al-Quran dengan terjemahannya sedikit.bak kata Aziz(bro Arab kat sini),paling kurang kita kena baca 1 juz Al-Quran setiap hari supaya tidak digolongkan dalam golongan mereka yang meninggalkan Al-Quran di belakang.tiada juga kekuatan tu lagi dalam diri aku yang lemah ini..azam tambah lagi mukasurat bacaan Al-Quran setiap hari insyaAllah..

masa aku baca Al-Quran tadi,terjumpa dengan satu ayat ni yang cukup menggerunkan bagi hambaNya yang berdosa;

Sesungguhnya orang-orang yang berdosa (dengan kekufurannya), kekal selama-lamanya di dalam azab seksa Neraka Jahanam. (Surah Az-Zukhruf : 74)

betapa sedihnya berita ini kepada diri yang berdosa ini.ya Allah,ampunilah dosaku yang aku lakukan dengan sengaja dan tidak sengaja dan juga dosaku yang aku lakukan tanpa aku sedari ya Allah..jika Engkau tidak ampuni ya Allah,kepada siapa lagi dapat aku mengadu.

selesai surah Az-Zukhruf,terus sambung ke surah Ad-Dukhan.tiba di ayat 40 dan seterusnya,terdapat berita mengenai keadaan neraka yang dimasuki oleh mereka yang BERDOSA..apakah aku tidak berdosa?

Sesungguhnya hari pemutusan hukum untuk memberi balasan, ialah masa untuk mereka semua berhimpun; (40) Iaitu hari seseorang kerabat atau sahabat karib tidak dapat memberikan sebarang perlindungan kepada seseorang kerabat atau sahabat karibnya dan mereka pula tidak akan diberikan pertolongan (untuk menghapuskan azab itu), (41) Kecuali orang yang telah diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah jualah yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengasihani. (42) (Ingatlah), sesungguhnya pokok Zaqqum; (43) (Buahnya) menjadi makanan bagi orang yang berdosa (dalam Neraka). (44) (Makanan ini pula panas) seperti tembaga cair, mendidih dalam perut; (45) Seperti mendidihnya air yang meluap-luap panasnya. (46) (Lalu diperintahkan kepada malaikat penjaga Neraka): Renggutlah orang yang berdosa itu dan seretlah dia ke tengah-tengah Neraka. (47) Kemudian curahkanlah di atas kepalanya (azab seksa) dari air panas yang menggelegak. (48) (Serta dikatakan kepadanya secara mengejek): Rasalah azab seksa, sebenarnya engkau adalah orang yang berpengaruh dan terhormat (dalam kalangan masyarakatmu) (49) (Kemudian dikatakan kepada ahli Neraka umumnya): Sesungguhnya inilah dia (azab seksa) yang kamu dahulu ragu-ragu terhadapnya! (50)-(Ad-Dukhan : 40-50)

betapa sedih dan derita keadaan di neraka sekiranya hamba berdosa ini tidak mendapat pengampunan dari Allah s.w.t.
andaikata dengan membaca terjemahan ayat Al-Quran tadi dengan isi kandungan tentang azab neraka tidak menimbulkan rasa sedih dalam hati,sama-samalah kita check lagi dan lagi akan iman kita kepada Allah s.w.t.

Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama Allah (dan sifat-sifatNya) gementarlah hati mereka dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menjadikan mereka bertambah iman dan kepada Tuhan mereka jualah mereka berserah. (Al-Anfal : 2)

betapa banyaknya dosa diri sehinggakan bila disebut nama Allah pun,tiada rasa gementar hati.ya Allah,betapa lemahnya diri ini ya Allah..

lain pula dengan mereka yang bertaqwa kepada Allah s.w.t.sentiasa mentaati Allah dan rasulNya s.a.w.hidup dan matinya hanyalah kerana Allah s.w.t.maka syurga yang indah menjadi ganjaran di akhirat kelak.

Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa (akan ditempatkan) di tempat tinggal yang aman sentosa. (51) Dia itu di dalam beberapa taman Syurga, dengan mata air-mata air terpancar padanya, (52) Mereka memakai pakaian dari kain sutera yang halus dan kain sutera tebal yang bersulam; (mereka duduk di tempat perhimpunan) sentiasa berhadap-hadapan (di atas pelamin masing-masing). (53) Demikianlah keadaannya dan Kami jadikan kawan teman mereka bidadari-bidadari yang putih melepak, lagi luas cantik matanya. (54) Mereka meminta di dalam Syurga itu tiap-tiap jenis buah-buahan (yang mereka ingini), dalam keadaan aman sentosa. (55) Mereka tidak merasai kematian dalam Syurga itu selain daripada mati yang mereka rasai (di dunia) dahulu dan Allah selamatkan mereka dari azab Neraka; (56) (Mereka diberikan semuanya itu) sebagai limpah kurnia dari Tuhanmu (wahai Muhammad); yang demikian itulah kemenangan yang besar. (57) Maka sesungguhnya tujuan Kami memudahkan Al-Quran dengan bahasamu (wahai Muhammad), ialah supaya mereka (yang memahaminya) beringat dan insaf (untuk beriman dan mematuhinya). (58) (Kiranya mereka tidak berbuat demikian) maka tunggulah (wahai Muhammad akan kesudahan mereka), sesungguhnya mereka juga menunggu (akan kesudahanmu). / (59) -(Ad-Dukhan : 51-59)

bagaimana nak menjadi orang bertaqwa?
Umar al-Khattab r.a. bertanya Ubai bin Kaab r.a. makna taqwa. Ubai r.a. menjawab, "Pernahkah kamu melalui jalan yg berduri?" Jawab Umar r.a., "Sudah tentu." Kata Ubai r.a., "Apa yg kamu lakukan?" Jawab Umar r.a., "Saya menyingsing pakaian dan berjalan penuh berhati2 agar tidak terkena duri2." Kata Ubai r.a.," Itulah Taqwa."

moga kehidupan seharian kita di muka bumi ini sentiasa menuju kepada redha Allah s.w.t. dengan taqwa kepada Allah s.w.t.tiada keindahan yang lebih indah daripada mentaati perintah Allah s.w.t. dengan jalan dan cara yang ditunjukkan oleh baginda Nabi Muhammad s.a.w.

No comments:

CINTA ILAHI - PUJANGGA

  Kata pujangga, cinta letaknya di hati. Meskipun tersembunyi, namun getarannya tampak sekali. Ia mampu mempengaruhi pikiran sekaligus men...