1. Kesalahan Jenayah: Penyalahgunaan Jawatan (Abuse of Power)
Penggunaan "kabel" dalam membuat keputusan yang tidak sepatutnya, seperti meluluskan projek, memberi kontrak, atau memberi kenaikan pangkat tanpa kelayakan, tergolong dalam kesalahan jenayah yang paling serius.
Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009
Seksyen 23: Penggunaan Jawatan atau Kedudukan.
Peruntukan: Mana-mana pegawai badan awam (termasuk penjawat awam dan ahli politik yang memegang jawatan awam) melakukan kesalahan jika dia menggunakan jawatan atau kedudukannya untuk membuat apa-apa keputusan atau mengambil apa-apa tindakan berhubung dengan sesuatu perkara di mana dia, saudara-mara atau sekutunya, mempunyai kepentingan.
Kaitan dengan 'Kabel': Apabila seorang Ketua Jabatan atau Naib Canselor menggunakan kuasanya untuk meluluskan permohonan yang datang dari "kabel" politik atau orang kenamaan, dia telah menggunakan kedudukannya untuk memberi faedah kepada pihak yang mempunyai hubungan (kepentingan) dengannya, dan tindakan ini adalah satu kesalahan di bawah SPRM.
Hukuman: Penjara tidak melebihi 20 tahun dan denda tidak kurang daripada lima (5) kali ganda nilai suapan atau RM10,000, mengikut mana yang lebih tinggi.
2. Kesalahan Tatatertib Perkhidmatan Awam
Selain aspek jenayah, semua penjawat awam yang terlibat secara langsung dalam pelaksanaan arahan "kabel" tersebut (seperti meluluskan dokumen, meminda laporan, atau menukar prosedur) telah melanggar etika perkhidmatan awam.
Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993
Peraturan 4(2)(a): Membelakangkan Tugas Awam demi Kepentingan Peribadi.
Kaitan: Apabila seseorang pegawai melaksanakan arahan 'kabel', dia meletakkan kepentingan pihak luar (politik/peribadi) di atas kepentingan awam.
Peraturan 4(2)(c): Berkelakuan sedemikian rupa sehingga mencemar nama baik Perkhidmatan Awam.
Kaitan: Skandal yang melibatkan 'kabel' akan merosakkan reputasi perkhidmatan awam dan integriti proses membuat keputusan.
Peraturan 4(2)(f) & (g): Tidak jujur atau tidak amanah, dan Tidak bertanggungjawab.
Kaitan: Pegawai yang terlibat dalam menyembunyikan atau memalsukan rekod bagi membolehkan 'kabel' dilayan telah bertindak tidak jujur dan tidak bertanggungjawab.
Peraturan 4(2)(j): Menggunakan pengaruh atau tekanan.
Kaitan: Pegawai yang menyampaikan arahan 'kabel' (dari pihak atasan atau ahli politik) kepada pegawai bawahan adalah contoh jelas menggunakan pengaruh untuk memajukan tuntutan yang tidak wajar.
Hukuman Tatatertib: Melibatkan Amaran, Denda, Lucut Hak Emolumen, Turun Gaji, Turun Pangkat, atau Buang Kerja.
3. Konspirasi dan Cubaan Menyembunyikan Kesalahan
Istilah "yang tahu sahaja tahu" menggambarkan elemen konspirasi dan pakatan sulit untuk menyembunyikan salah laku daripada pengetahuan umum dan badan penguatkuasa.
A. Konspirasi Jenayah (Seksyen 120A/120B Kanun Keseksaan)
Apabila beberapa individu (Ketua Jabatan, pegawai pelaksana, dan pihak 'kabel' itu sendiri) berpakat untuk melakukan atau menyebabkan dilakukan sesuatu perbuatan menyalahi undang-undang (seperti pemalsuan dokumen) atau perbuatan yang sah dengan cara yang menyalahi undang-undang (seperti meluluskan permohonan mengikut prosedur, tetapi dengan menafikan hak pihak lain), mereka boleh didakwa kerana konspirasi jenayah.
B. Akta Rahsia Rasmi (OSA) 1972
Sekiranya maklumat mengenai salah guna kuasa (rekod perbincangan, arahan sulit) diklasifikasikan sebagai 'Rahsia Rasmi' dengan niat untuk melindungi salah laku dan bukannya demi keselamatan negara, ini mungkin dilihat sebagai cubaan untuk menyalahgunakan Akta tersebut.
4. Peranan Badan Perundangan dan Penguatkuasaan
Kesalahan 'kabel' melibatkan gabungan tiga pihak: Ahli Politik (sebagai sumber tekanan), Penjawat Awam Peringkat Atasan (sebagai penerima/pelaksana arahan), dan Penjawat Awam Peringkat Bawahan (sebagai pihak yang terpaksa mematuhi).
SPRM: Bertanggungjawab menyiasat elemen penyalahgunaan jawatan (Seksyen 23) dan rasuah (Seksyen 17).
Jabatan Peguam Negara (AGC): Menentukan sama ada bukti mencukupi untuk mendakwa ahli politik atau penjawat awam yang terlibat di Mahkamah Jenayah.
Lembaga Tatatertib/JPA: Mengendalikan hukuman tatatertib dalaman terhadap semua penjawat awam yang terbukti bersalah.
Mahkamah Tinggi (Semakan Kehakiman): Pihak yang terjejas (cth: syarikat yang tidak dapat kontrak) boleh mencabar keputusan pentadbiran tersebut di mahkamah atas alasan ia adalah mala fide (niat jahat) dan tidak rasional. Jika mahkamah bersetuju, keputusan tersebut boleh dibatalkan.
Secara ringkas, penggunaan 'kabel' adalah kesalahan yang serius di Malaysia kerana ia menyerang teras integriti perkhidmatan awam dan melanggar kedua-dua undang-undang jenayah (Akta SPRM) dan peraturan tatatertib (Peraturan Pegawai Awam).
Comments