Thursday 8 March 2012

Kisah belon yang kuat

Lama x menulis blog jadi makin janggal nak mengarang. Huhu... Ada satu cerita pasal belon nak dikongsikan kat blog berhutan aku ni.. Haaaa....

Ada satu taman permainan tu, ramai la bdk2 duk main-main.. Dalam kawasan yg sama juga ada pakcik penjual belon.. Ada sorang budak ni pegi kat tempat pakcik belon tersebut dan bertanyakan belon yang kuat utk dibelinya. Dia nampak belon hitam kuat, maka dia mintalah pakcik tersebut jualkan belon hitam kepadanya. Pakcik tu pun jual la belon tu sambil memerhatikan tindakan budak itu. Selepas dibeli, budak itu pun lepaskan belon tu dan memerhatikan belon hitam yang disangkanya kuat itu ke udara dengan gembiranya kerana percaya bahawa belon boleh terbang tinggi sebab warnanya yang hitam itu menampakkan kekuatannya untuk terbang tinggi.

Pakcik itu memerhatikan gelagat budak tersebut lalu menyapanya.

"Wahai anak, belon itu terbang tinggi bukanlah disebabkan rupanya yang gagah dengan warnanya yang hitam tersebut. Tapi, kekuatan belon tersebut datang daripada gas yang ringan di dalamnya membolehkan ia terbang gagah ke udara."

Budak tersebut hanya merenung kata-kata pakcik yang sudah berusia itu.

Abis cerita...

Begitu jugalah dengan kehebatan manusia. Bukan terletak pada rupa paras yang hensem, cantik, gagah di luarannya, dan sebagainya lagi yang biasa dijadikan ukuran manusia sekeliling kita. Tapi yang menjadi punca kekuatan manusia itu adalah pada hati yang tabah, cekal dan tidak mudah putus asa dalam semua pekerjaan yang dilakukan. Hati yang bersih dan suci daripada dosa itu lebih lagi utama dan mendapat tempat pada pandangan Allah swt. Janganlah kita kejar sifat kuat pada luaran tanpa mempedulikan hati kita yang semakin jauh dari Tuhan.

Ya Allah, kurniakanlah kami kekuatan hati dalam menghadapi kehidupan ini. Sesungguhnya amat jauh dan sukar perjalanan ini sekiranya Engkau tidak permudahkan buat kami. Allahumma ya muqollibal quluub, tsabbit quluubana 'ala diinik..

Wallahu'alam..

No comments:

CINTA ILAHI - PUJANGGA

  Kata pujangga, cinta letaknya di hati. Meskipun tersembunyi, namun getarannya tampak sekali. Ia mampu mempengaruhi pikiran sekaligus men...