Wednesday 23 April 2008

SEPUTAR TABLIGH, JEMAAH-JEMAAH & TAJDID SEGAR (bah 1)

SEPUTAR TABLIGH, JEMAAH-JEMAAH & TAJDID SEGAR (bah 1)
Date: Thursday, January 24 @ 10:13:41 EST
Topic: TAJDID SEGAR

Saudaraku,,
adalah satu pelajaran yang sangat berharga dari kesemuanya itu, dimana Allah berikan perbedaan dan pembanding bukanlah untuk menjadikan satu lebih unggul dari yang lain, namun tentunya ia adalah untuk melengkapi satu dengan yang lain. Tubuh kita, bolehlah nak kita lihat, bebedalah ia dalam penciptaan namun tidaklah ia berbeda dalam maksud.

SEPUTAR TABLIGH, JEMAAH-JEMAAH & TAJDID SEGAR (bah 1)
SAHABAT MENULIS:
Assalamu'alaikum ya akhina..

Segala puji bagi Allah, Rob semesta alam yang telah menjadikan perbedaan-perbedaan sebagai wujud keMaha Kuasaan dan fitrah dari penciptaan makhluk dialam semesta. Sholawat dan salam kehadirat Baginda Muhammad Rosulullah SAW, dengan sepenuh pujian dan pengharapan daripad syafa'at.
Saudaraku yang kumuliakan,,
Alangkah indah ruangan yang anda perlazimkan dengan menggunakan nama anda ini, semoga seindah daripada akhlak mulia yang terpancar dari lafadz yang terhitung akan dzikrullah,, amin.
PENJELASAN:
Wlksm.
Segala puji bagi Allah, Ilah sekelian alam yang menjadikan sekian banyak ruang-ruang persamaan antara sekian banyak perbezaan. Selawat dan salam kepada kekasih kita Rasulullah SAW.
Ruangan ‘Bersama Alexanderwathern’ ini pada asasnya adalah seperti yang tertera di bahagian bawahnya sejak ia mula berdiri lebih setahun yang lalu dengan kata “PERINGATAN: Laman ini khususnya sebagai rujukan kepada ahli keluarga, anak-anak murid dan rakan-rakan”. C uma dengan kuasa Allah jua yang menjadikannya nampak sedikit ‘besar’ pada hari ini kerana dakwah ‘Tajdid Segar’nya yang tidak memenangkan mana-mana aliran, sebaliknya membawa KEMENANGAN BERSAMA insyaallah.

SAHABAT MENULIS:
Saya nak perkenalkan diri, dengan nama XXXXXXX , insyaAllah sekarang telah menetap di Indonesia dan ingin sekali mendapat kefahaman atas agama yang mulia ini.

Seringkas saya memang telah membaca apa yang anda telah tuliskan dalam beberapa topik discuss bertajuk Da'wah dan Tabligh" atau yang lazim padanya sebutan Jama'ah Tabligh, insyaAllah bisa menambah wawasan dan keilmuan dari saya yang faqir. Disini saya juga ingin membagi sedikit apa yang saya dapat daripada pengetahuan untuk pergerakan Jama'ah ini baik dengan interaksi langsung, dari media, dan juga dari mudzakarah dengan para Masyaikh.

Saudaraku,,
Adalah satu yang wujud sebagai fitrah setiap sesuatu ada kekurangan dan ada kelebihan, ada keburukan dan ada kebaikan. Dengan wujudnya fitrah ini, tentu bermaksud bahwa tidak ada yang sempurna daripada mkahluk Allah SWT terkecuali Malaikat dan RosulNya yang Ma'sum.
Namun dibalik Fitrah itu, Allah telah memberi pembanding, yang membedakan atara satu makhluk dengan makhluk lain. Golongan manusia dengan Malaikat, manusia dengan hewan, hewan dengan tanaman dll.

Saudaraku,,
adalah satu pelajaran yang sangat berharga dari kesemuanya itu, dimana Allah berikan perbedaan dan pembanding bukanlah untuk menjadikan satu lebih unggul dari yang lain, namun tentunya ia adalah untuk melengkapi satu dengan yang lain. Tubuh kita, bolehlah nak kita lihat, bebedalah ia dalam penciptaan namun tidaklah ia berbeda dalam maksud.

PENJELASAN:
Kata tuan:
“Saudaraku,,
Adalah satu yang wujud sebagai fitrah setiap sesuatu ada kekurangan dan ada kelebihan, ada keburukan dan ada kebaikan. Dengan wujudnya fitrah ini, tentu bermaksud bahwa tidak ada yang sempurna daripada mkahluk Allah SWT terkecuali Malaikat dan RosulNya yang Ma'sum.
Namun dibalik Fitrah itu, Allah telah memberi pembanding, yang membedakan atara satu makhluk dengan makhluk lain. Golongan manusia dengan Malaikat, manusia dengan hewan, hewan dengan tanaman dll.’
Alhamdulillah, syukur. Inilah pegangan saya selama ini. Nampaknya kita punya persamaan.

“Saudaraku,,
adalah satu pelajaran yang sangat berharga dari kesemuanya itu, dimana Allah berikan perbedaan dan pembanding bukanlah untuk menjadikan satu lebih unggul dari yang lain, namun tentunya ia adalah untuk melengkapi satu dengan yang lain. Tubuh kita, bolehlah nak kita lihat, bebedalah ia dalam penciptaan namun tidaklah ia berbeda dalam maksud.”
Inilah salah satu perjuangan dakwah Tajdid Segar. Setiap jemaah ada kelebihan dan kekurangan. Atas dasar itulah ia perlu digerakkan sebagai satu umat DI SAMPING bergerak secara berbilang aliran, tidak meneruskan apa yang telah dan sedang dilalui iaitu ‘bergerak secara berbilang aliran SAHAJA’.
“Kamu dengan caramu, aku dengan caraku. Asalkan kita masing-masing bikin usaha”
Zaman untuk mempraktikkan kaedah di atas sepatutnya sudah berlalu. Kini zamannya untuk:
“Kamu dengan caramu, aku denganku dan kita dengan cara yang disepakati bersama. Ada usaha masing-masing, dan ada usaha bersama.”
Bicara pasal anggota- Ada aliran yang ‘mata’. Ada aliran yang ‘mulut’. Ada aliran yang ‘tangan’. Ada aliran yang kaki. C umanya kita belum punya ‘satu akal’ iaitu seorang khalifah untuk menggerakkan semua anggota ini sebagai satu badan. Hal ini menyebabkan setiap anggota tadi bergerak sendiri-sendiri dan sebahagiannya mengakui ‘inilah satu-satunya jalan’, ‘inilah cara Rasulullah’, ‘inilah tarikat Rasulullah’ dan sebagainya. Kenyataan-kenyataan ini jelas menafikan jalan, cara dan tarikat yang lain, hanya dirinya saja yang benar.
Dalam dakwah Tajdid Segar, selain daripada melakukan peranan masing-masing, setiap anggota tadi ada ‘PERANAN BERSAMA’. Malangnya ‘peranan bersama’ ini dilalaikan umat hingga menjadikan ia terpinggir dan dilupakan terus. Sebab itulah apabila kaki dihinggapi nyamuk, tangan tidak mahu membantu menghalau ataupun memukul si nyamuk. Padahal kemusnahan yang dibawa oleh si nyamuk berupa ‘denggi’ ataupun ‘malaria’ itu jika merosak akan merosak seluruh tubuh termasuklah si tangan tadi (merosak seluruh umat Islam).
Apabila mata dimasuki habuk, tangan buat tidak tahu bahkan sebahagian ahli-ahli tangan tadi tidak tahu pun kewujudan mata dan peranan penting mata. Disangkanya cukuplah dia dengan jemaahnya saja. Padahal apabila rosak si mata, seluruh tubuh tidak dapat berfungsi dengan baik termasuklah si tangan.
Umpama sepasukan tentera darat yang menggempur sebuah bandar. Setiap unit dalam pasukan ini mestilah digerakkan sebagai satu pasukan walaupun berbeza tugasan. Beginilah yang dinamakan saling melengkapi.
Unit risikannya berupa ejen-ejen di dalam bandar yang dimasukkan sejak sebelum serangan bermula hendaklah ada interaksi yang baik dengan unit komando yang turun secara sulit, dengan unit marin yang turun beramai-ramai, dengan unit kereta kebal dan meriam, dan dengan unit helikopter penggempur dan sesama mereka kesemuanya. Barulah bandar itu dapat ditawan.
Selagi unit-unit ini tidak mahu berinteraksi sesama sendiri, sebaliknya hanya memikirkan untuk menyelesaikan tugasan masing-masing sahaja, bahkan ada pula unit yang mendakwa “kamilah satu-satunya pembawa kemenangan dalam operasi ini”, pasukan besar ini akan hancur. Apa lagi apabila ‘salah satu unit itu’ mahukan semua unit lain bergerak sebagimana ‘mereka’ bergerak.
Harap dapat difahamkan ketiga-tiga tamsilan ini baik-baik, semoga minda kita lebih terbuka luas.
Jangan kita (terutamanya saya sendiri) punyai sikap, “Ulama kami tidak pernah terfikirkan hal ini, tidak pernah mengusulkannya, tidak pernah dapat laduni tentangnya….” maka terus saja kita tolak pandangan seorang tukang kasut ataupun pencuci kereta, kita menganggapnya tidak penting dan tidak relevan. Kadang-kadang kita perolehi barang-barang berharga dan sangat penting di tempat pembuangan sampah.
Kesemua jemaah ini berbeza dalam penciptaan mereka tetapi tiada berbeza dalam maksud. Alangkah indahnya jika mereka boleh saling bekerjasama.
SAHABAT MENULIS:
Saudaraku,,
usaha yang lazim diperkatakan sebagai Jama'ah Tabligh sebenar adalah memang diasaskan kembali oleh Maulana Ilyas kemudian dilanjutkan oleh para Solihin lainnya sampai sekarang. Namun adalah kurang tepat bila ia dijadikan satu golongan diantara golongan, ini bukanlah yang diinginkan daripada beliau (Maulana Ilyas) dan para Masyaikh. itulah yang termaktub dalam Malfudzat dan hasil dari mudzakarah kami dengan para ahlul bait beliau (maulana Ilyas) yang telah juga ikut merintis jejak pendahulunya dalam usaha ini.

Saudaraku,,
Dengan menjadikan usaha ini sebagai satu golongan diantara golongan yang lain, adalah salah satu yang menjadi kekhawatiran daripada para Masyaikh, hal ini dikarenakan ianya menjadikannya sempit dan terkeluar dari asas yang sebenar.
PENJELASAN:
Jadi tuan mendakwa Maulana Muhammad Ilyas MENGASASKAN KEMBALI usaha tersebut. Persoalannya, bila usaha tersebut PERNAH WUJUD hingga ia dikatakan diasaskan kembali?
Kita harus faham, apabila berbicara tentang usaha yang diasaskan oleh Maulana Muhammad Ilyas, kita sedang bicara tentang SATU PAKEJ. Kita tidak bicarakan aktiviti-aktiviti dalam usaha itu secara berasingan tetapi semuanya terkumpul dalam SATU PAKEJ. Dalam pakej ini terkandung saranan-saranan untuk:

1. keluar berdakwah mengikut tatacara yang difikirkan oleh Maulana Muhammad Ilyas selama tiga hari, 40 hari, 4 bulan, seumur hidup dan sebagainya.
2. mengadakan majlis taklim harian
3. melakukan ghast
4. tidak membicarakan soal-soal politik, ekonomi, dialog (bukan debat) antara agama dan ‘jihad bersenjata hari ini’ sewaktu melakukan usaha.
5. membuat ‘azam’ untuk ‘keluar’ mengikut tatacara jemaah Tabligh dan tidak membuat azam untuk keluar mengikut tatacara jemaah-jemaah lain
6. membicarakan 6 Prinsip sebagai modal utama
7. dan seterusnya

Jadi, usaha yang diasaskan oleh Maulana Muhammad Ilyas dalam dalam bentuk pakej. Pelaksana pakej inilah yang dikenali sebagai jemaah Tabligh hari ini. Mereka yang tidak melakasanakan pakej ini, tidak disebut sebagai ahli jemaah Tabligh ataupun karkun.
Persoalannya, bila masanya pakej ini pernah diasaskan sebelum zaman Maulana Muhammad Ilyas, hingga beliau dikatakan mengasaskannya kembali?
Boleh kita beri satu tarikh ataupun kurun?
Zaman Rasulullah? Belum ada pakej ini.
Zaman sahabat? Belum juga.
Zaman tabiin? Masih belum juga.
Tabiut tabiin? Lagi lagi belum.
Jadi, bila PAKEJ tersebut pernah diasaskan oleh selain Maulana Muhammad Ilyas??

SAHABAT MENULIS:
Saudaraku,,
Setiap sesiapa saja yang hadir dalam pergerakan jama'ah ini, insyaAllah bukanlah yang punya kefahaman sama, ada perbedaan dalam menilai usaha ini, tergantung pada bagaimana cara memahaminya, hanyalah saja perbedaan peniliaian itu tidak menjadi poin yang diutamakan. Ada yang menilai jama'ah ini sebagai yang sempurna, ada yang menganggap sekedar saja, dll lagi penilaian. Sebagaimana pula penilaian daripada sesiapa yang berada diluar jama'ah ini. Ada yang menilai baik, ada pula yang menilai tidak baik. InsyaAllah semua penilaian itu tidaklah menjadi maksud dari pergerakan, sehingga ianya masih bisa ditoleransi sebagai satu kewajaran.

Saudaraku,,
Adakah wujud kekurangan daripada penilian itu ?
jawabnya : Tentu ada,,

Ada 3 pokok yang bisa menjadikannya alasan :
1. Penilian itu bisa menjadikan titik awal seseorang untuk terus aktif dalam usaha ini namun sebaliknya adapula yang menjadikannya meninggalkan usaha ini

2. Penilian itu bisa menjadikan titik awal seseorang suka terhadap usaha ini namun juga ada yang menjadikan ianya benci dengan usaha ini.

3. Penilian itu bisa menjadikan titik awal seseorang aktif dan berusaha memahami usaha ini namun sebaliknya adapula yang aktif tetapi enggan untuk memahami
PENJELASAN:
Perkara yang tuan perkatakan itu sememangnya berlaku ke atas semua jemaah, tidak kepada jemaah Tabligh sahaja. Jadi, ia masalah global. Jemaah-jemah lain pun begitu juga.


SAHABAT MENULIS:
Saudaraku yang kumuliakan
Adalah Allah SWT telah menentukan bahwa setiap amal tergantung daripada niatnya. Sedikit dari apa yang harus kita fahami adalah setiap individu dari jama'ah ini, punya hajat yang berbeda akan pergerakan ini.

Ada 3 pokok persoalan hajat tersebut :
1. Berhajat akan islah diri
2. Berhajat akan islah orang lain
3. Berhajat akan usaha itu sendiri bagi dirinya

ed1.
Sebagian dari anggota jama'ah ini ada yang berhajat akan perbaikan diri yang meliputi amaliyah ijtima'i (bersama) dan infirodi (pribadi). Ijtima'i melingkupi seluruh amal yang ada anjuran dilakukan bersama-sama. Infirodi, melingkupi seluruh amal yang dilakukan dengan membawa identitas sebagai seorang muslim, sama dengan muslim yang lain (bukan sebagai karkun), apakah itu dilokasi kerja, dalam pergaulan dan sosial.
Dengan maksud dan tujuan usahakan untuk memberi pengorbanan yang pada hakikatnya untuk diri sendiri

ed2
Sebagian dari anggota jama'ah ini ada yang berhajat untuk perbaikan orang lain. Dengan maksud dan tujuan yang sedikit melenceng dari yang sebenar. Membawa amaliyah yang ditujukan untuk perbaikan bagi orang lain. Inilah yang dikhwatirkan seorang karkun bisa menjadi asbab hidayah bagi orang lain namun tidak bagi dirinya sendiri.

ed3
Sebagian dari anggota jama'ah ini ada yang berhajat akan sesuatu dari usaha ini. Dengan maksud dan tujuan menginginkan hasil yang akan diberikan usaha ini bagi dirinya. Pada kondisi ini, akan muncul kekecewaan dan ketidak puasan dari seorang karkun, apabila usaha ini tidak mampu memberikan apa yang diinginkan.
PENJELASAN:
Dalam mana-mana jemaah pun, situasi di atas berlaku, tidak terhad kepada jemaah tabligh sahaja.

SAHABAT MENULIS:
Saudaraku,,
Usaha (lazim dipersebut dengan Jama'ah Tabligh) ini, bukanlah berdiri diantara partai, golongan dan kelompok-kelompok tertentu. Ianya boleh masuk kedalam partai, golongan dan kelompok tertentu tersebut.
Dengan maksud hendaknya seorang yang ada di partai untuk ambil usaha ini, hendaknya seorang yang ada di golongan tertentu untuk ambil usaha ini. InsyaAllah akan memberi manfaat yang banyak
PENJELASAN:
Sebenarnya bukan jemaah Tabligh sahaja yang mempunyai angan-angan sebegini. Bahkan kaum Salafi Wahabi juga punyai angan-angan yang sama. Kita mengharapkan agar orang-orang dari jemaah yang lain menggunapakai manhaj dakwah mengikut pemikiran kita, tapi… kita sendiri bagaimana? Apakah para maulana Tabligh sudah menunjukkan contoh dengan mereka sendiri juga ada menggunapakai manhaj dakwah mengikut pemikiran lain-lain jemaah seperti Ikhwan, Hizbut Tahrir, Syaziliah, Jemaat Islami dan sebagainya?
Kita hanya mahu orang lain ambil usaha yang kita asaskan, tapi kita sendiri tidak sanggup mengambil usaha yang orang lain asaskan. Secara tidak langsung ia mempamerkan keegoan kita yang menganggap’ akulah yang terbenar” ataupun “inilah satu-satunya jalan”. Sikap beginilah yang mahu kita singkirkan melalui dakwah Tajdid Segar.

Hal ini ada saya panjangkan di akhir nanti.


SAHABAT MENULIS:
Saudaraku,,
Inilah sedikit dari apa yang saya telah teliti dari pergerakan jama'ah ini, insyaAllah sampai sekarang saya masih diberi kesempatan oleh Allah SWT untuk terus meneliti dan mengikuti usaha ini, tentunya dengan niat untuk mencari ridhoNya dan coba untuk menyingkap rahasia dibalik usaha ini.

Saudaraku,,
Ada satu yang sedikit mengganjal dihati saya mengenai "Take and Give" seperti yang anda perakatakan. Saya pribadi sudah cukup sering berdiskusi dengan para ikhwan, bertukar informasi. Sama seperti yang anda katakan juga, teman saya yang aktif di ikhwan sering sekali mengajak saya untuk ikut program mereka dalam program kepartaian.
Namun mereka enggan ketika saya coba untuk ajak meluangkan masa selama beberapa hari. Mereka khwatir kalau sudah ikut maka akan anti terhadap politik, menjauhi dll sebagai alasan yang sebenarnya hanya terbentuk dari penilaian daripada individu jama'ah ini.

PENJELASAN:
Dalam dakwah Tajdid Segar, ‘Give n take’ yang dimaksudkan tidaklah berlaku antara seorang karkun dengan seorang Ikhwani sahaja., bukan antara dua aliran sahaja. Ia bersimpang-siur antara Tabligh, partai-partai Islam, Ikhwan, Hizbut Tahrir, Qadiriah, Samaniah dan lain-lain. Setiap penggiat dakwah dari aliran mana pun sangat digalakkan untuk mengetahui, bahkan memahami usaha dakwah yang dilakukan oleh aliran-aliran lain. Hal ini akan mengahsilkan kesepaduan apabila kita sudah bersedia untuk BERRGERAK SEBAGAI SATU UMAT nanti.
Sebab itu seorang yang berfahaman Tajdid Segar, akan merasakan cinta kepada para ulama selain jemaahnya sama seperti dia mencintai ulama-ulama dalam jemaahnya.
Walau bagaimanapun, sekalung tahniah kepada tuan kerana sering mengadakan diskusi bersama rakan-rakan dari jemaah Ikhwan (yang saya harapkan Ikhwanul Muslimin, kerana banyak juga yang menggunapakai nama Ikhwan). Selepas ini diharap tuan dapat melanjutkan diskusi dengan pelbagai aliran lagi. Di sini maksudnya tuan sudah ada SATU fahaman Tajdid Segar. Cuma dalam diskusi tuan itu, adakah disertakan sama satu lagi elemen Tajdid Segar iaitu, “Apa yang Tabligh dan Ikhwan boleh usahakan BERSAMA-SAMA?” Apakah hal ini turut didiskusikan ataupun sekadar sesi soal jawab dan saling memperkenalkan jemaah sahaja?
“teman saya yang aktif di ikhwan sering sekali mengajak saya untuk ikut program mereka dalam program kepartaian.”
Perkataan tuan ini membuatkan saya sedikit bingung lantas saya tertanya-tanya, “Ikhwan yang mana ini?” Daripada kata-kata ini, ia menunjukkan pemahaman tuan bahawa Ikhwan ialah salah satu partai, ataupun perjuangan utamanya ialah secara kepartaian. Hal ini ternyata jauh meleset.
Boleh jadi orang yang tuan sangkakan ataupun mengakui dirinya Ikhwan itu bukan Ikhwan yang tulen, ataupun dia sekadar mengikut-ikut tanpa tarbiah dan baiah daripada Ikhwanul Muslimin. Ikhwan tulen pastinya akan mengajak tuan bersama-sama majlis tarbiah mereka berupa sel-sel usrah, bukan hal-hal kepartaian.
Asy-syahid Hasan al-Banna selaku pengasas Ikhwan menyatakan dengan jelas, “KITA BUKAN PERTUBUHAN POLITIK, sekalipun soal-soal politik berasaskan kaedah-kaedah Islam adalah intipati fikrah yang kita perjuangkan.”
“teman saya yang aktif di ikhwan” tidak membawa erti teman tuan itu semestinya seorang Ikhwan. Mungkin dia sering mengikuti program-program umum Ikhwan maka disangkakan dirinya Ikhwan. Ikhwan punyai tarbiah khusus yang berlainan dengan tarbiah umumnya.

“teman saya yang aktif di ikhwan sering sekali mengajak saya untuk ikut program mereka dalam program kepartaian.”
Adakah tuan mengikutinya?

“Namun mereka enggan ketika saya coba untuk ajak meluangkan masa selama beberapa hari.”
Inilah salah satu permasalahan yang kita boleh selesaikan dalam dakwah Tajdid Segar. Jika kita mengajak orang lain menyertai program kita, kita juga mesti adil dengan bersetuju untuk mengikuti programnya. Kita mengajak seorang Naqsyabandiah ‘keluar’ selama tiga hari menurut acuan jemaah kita, apakah kita juga sanggup ‘keluar’ tiga hari mengikut acuan jemaahnya?
“Mereka khwatir kalau sudah ikut maka akan anti terhadap politik, menjauhi dll sebagai alasan yang sebenarnya hanya terbentuk dari penilaian daripada individu jama'ah ini.”
Situasi ini jelas berlaku kerana mereka tiada fahaman Tajdid Segar.


SAHABAT MENULIS:
Opini yang sudah terbentuk dan lazim dari usaha ini adalah ianya berdiri diantara jama'ah, atau golongan yang lain, sangatlah terjauh dari maksud sebenar dari usaha ini.

sekian dulu buat sementara dan saya mohon maaf karena banyak kata yang tersilaf,,,

wallahu a'lam
PENJELASAN:
Selamanya akan jadi begitu kerana jemaah Tabligh punya usul-usul sendiri dan bukannya usul-usul yang disepakati bersama, ada adab-adab tersendiri, tatacara dakwah tersendiri dan menutup pintunya daripada menerima kemasukan usul-usul daripada selain pemikiran para maulana jemaah Tabligh.
Selagi ia menyebarkan ‘idea-idea pembentukan sebuah jemaah’ sebegitu, maka ia akan tetap menjadi satu jemaah antara sekian banyak jemaah, kecualilah para maulana membikin ‘KONSEP’ sebagaimana dakwah Tajdid Segar, dan bukannya ‘elemen-elemen sebuah jemaah’ sebagaimana jemaah Tabligh hari ini.
Sebab itu saranan-saranan Tajdid Segar bisa menyerap ke dalam semua jemaah tanpa memenangkan salah satu jemaah, aliran ataupun tokoh. Mereka tidak akan terasa seperti mahu ‘diTablighkan’ ataupun ‘dipartaiIslamkan” ataupun ‘diIkhwankan’ dan seterusnya. Setiap penggiat usaha dakwah boleh terus berada dalam jemaah masing-masing tanpa ada rasa kurang enak kerana dakwah Tajdid Segar lebih kepada ‘konsep’, bukannya ‘idea-idea sebuah jemaah’.
Ringkas perkataannya, para maulana Tabligh berangan-angan mahu manusia dari pelbagai jemaah agar menjalankan usaha-usaha mengikut pemikiran mereka seperti ‘keluar’ 3 hari (dan seterusnya), semua kena membiasakan bicara ‘6 Prinsip’, saban minggu berhimpun di markas, berdakwah dari rumah ke rumah, zikir pagi petang dan sebagainya.
Persoalannya, apakah mereka juga sanggup untuk melakukan usaha-usaha agama mengikut pemikiran selain mereka?
Sanggupkah para maulana merendahkan diri dengan duduk dalam sel-sel usrah Ikhwan, membiasakan bicara 20 Usul Hasan al-Banna dalam kuliah-kuliah mereka, ikut menghadiri demonstrasi besar-besaran anjuran Hizbut Tahrir, menampal poster calon-calon Islamik menjelang pilihanraya yang menjadi salah satu usaha dakwah partai-partai Islam, saban purnama kumpul wang lalu dihantar ke Palestin seperti Ikhwan dan sebagainya? Pernahkah mereka mencontohkan hal ini?
Sikap ‘orang lain kena ikut pemikiran benar kami’ dan ‘kami tidak perlu ikut pemikiran benar orang lain’ begini selamanya akan menjadikan jemaah Tabligh tetap berdiri sebagai sebuah jemaah.
Di sini saya berikan contoh perbezaan antara ‘konsep’ dengan ‘idea-idea pembentukan jemaah’ supaya lebih jelas. Bahagian ini juga akan menyerlahkan lagi mengapa jemaah Tabligh tetap akan menjadi ‘satu golongan antara sekian banyak golongan’.
Dalam dakwah Tajdid Segar, untuk mengeluarkan satu-satu usul, umumnya kita akan mengambil kira pandangan semua jemaah. Kita fikirkan apa yang semua jemaah mahu, apa yang semua tokoh mahu, apa yang semua aliran pemikiran mahu. Kita fikir apa yang semua mahu, bukannya apa yang kita mahu.
Pertama, semua jemaah mahu menyebarkan Islam kepada orang bukan Islam. Jadi, kita sama-sama fikirkan apa bentuk kerjasama yang boleh semua jemaah lakukan dalam hal ini.
Kedua, semua jemaah mahu berjimat. Antara yang mahu dijimatkan ialah masa, tenaga dan fikiran. Untuk itu, kita sarankan agar semua permasalahan yang berkeputusan khilaf jangan dibincangkan.
Ketiga, semua jemaah tidak mahu aktiviti mereka diganggu. Untuk itu, kita sarankan agar kesepakatan dibuat dalam hal-hal yang disepakati bersama sahaja. Dalam hal-hal yang tidak disepakati, kita saling meraikan.
Keempat, semua jemaah mahukan para ahlinya berfikiran luas dan matang. Maka kita sarankan penyusunan folder ataupun bahan bacaan yang meliputi keseluruhan cabang ilmu agama Islam tanpa menolak pengkhususan dalam bidang masing-masing.
Kelima, semua jemaah tidak mahu aliran pemikiran jemaah lain mengungguli mereka (seperti dalam kes para maulana Tabligh mahu kaedah ‘pakej’ mereka menyerap ke dalam semua golongan). Maka kita hanya akan berusaha mengeluarkan usul yang menyenangkan hati semua pihak.
Inilah lima contoh bagaimana saranan-saranan/ usul-usul Tajdid Segar dibuat (rasanya cukup lima dahulu). Cara begini menjadikan Tajdid Segar lebih kepada ‘konsep’.
TAPI, apabila kita mengeluarkan satu usul yang berbunyi- “Setiap pendokong dakwah Tajdid Segar mestilah melapangkan masa selama seminggu setiap tahun untuk mengikuti kem ilmu, iman dan amal mengikut aturan (jadual dan pengisian program) yang saya tetapkan”, maka ia bukan lagi ‘konsep’ sebaliknya mengarah kepada pembentukan sebuah jemaah.
Begitu juga jika kita buat satu usul berbunyi- “Setiap pendokong usaha (Tajdid Segar) ini hendaklah menjadikan al-‘Ma’thurat sebagai wirid harian (pagi petang) dan hendaklah membiasakan bicara 20 Usul Hasan al-Banna”, maka ketika itu Tajdid Segar tidak lagi berdiri sebagai satu konsep, sebaliknya ‘idea-idea pembentukan sebuah jemaah’.
Apakah kita fikir para ulama dan pendokong Naqsyabandiah akan datang ke kem Tajdid Segar, membicarakan Usul 20 dan mengamalkan al-Ma’thurat menggantikan aurad mereka? Tidak mungkin.
Para maulana dan karkun (Tabligh) sendiri tidak mungkin mengantikan 6 Prinsip dengan Usul 20 dan aurad mereka dengan al-Ma’thurat.
Begitu juga dengan jemaah-jemaah lain.
Atas dasar itulah mengapa kita lihat idea-idea para maulana Tabligh tetap akan menjadikan Tabligh sebagai sebuah jemaah antara jemaah-jemaah yang ada. Tidak mungkin ia akan berjaya menyerap ke dalam semua jemaah sebagaimana yang diangan-angankan mereka, kerana usul-usul yang dibawa menjurus kepada pembentukan sebuah jemaah, bukannya pembentukan konsep.
“KONSEP boleh hidup dalam semua jemaah, tapi IDEA-IDEA YANG MENJURUS KEPADA PEMBENTUKAN SEBUAH JEMAAH biasanya hanya boleh hidup dalam jemaahnya sahaja.”
Kesimpulannya, jika para maulana Tabligh (dan jemaah-jemaah lain) masih mahu usul-usul mereka menyerap ke dalam semua golongan dan usaha mereka tidak dipandang sebagai satu golongan antara sekian banyak golongan, mereka terpaksa mengeluarkan ususl-usul yang membina ‘konsep’. Untuk itu, mereka terpaksa membubarkan ‘pakej’ yang dibawa selama ini. Apakah mereka sanggup?
Seandainya tidak sanggup, sewajarnya mereka dan semua jemaah yang ada mendokong usul-usul Dakwah Tajdid Segar ke arah BERGERAK SEBAGAI SATU UMAT dan mencapai KEMENANGAN BERSAMA.
Bersambung ke bahagian yang lebih serius, penting dan mendalam… insyaallah

Monday 21 April 2008

Rahmat Allah terhadap hamba-hambaNya

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. ia berkata:"Rasulullah s.a.w. pernah bersabda:"Berusahalah menetapi kebenaran dan konsekwenlah dalam beramal.Ketahuilah!Sesungguhnya kalian tidak akan selamat dari naar kerana amalan yang kalian lakukan."Para sahabat bertanya:"Apakah anda jua demikian ya Rasulullah?"Beliau menjawab:"Ya,aku juga demikian,kecuali bila Allah melimpahkan rahmat dan keutamaanNya kepadaku."
Hadith riwayat Muslim.

Diriwayatkan dari Umar bin Khattab r.a.,ia berkata:"Ketika Rasulullah s.a.w. tiba di hadapan para tawanan,di antara mereka ada seorang wanita yang sedang mencari-cari bayinya.Setiap kali ia menemukan bayi di tengah pada tawanan ia segera memeluk dan menyusuinya.Kemudian Rasulullah s.a.w. bersabda:"Apakah menurut perkiraan kalian wanita ini mahu melemparkan anaknya ke dalam api?"Kami jawab:"Tentu tidak,demi Allah."Lantas Rasulullah s.a.w. kembali bersabda:"Sesungguhnya Allah lebih sayang kepada para hambaNya daripada kasih sayang wanita ini kepada anaknya."
Hadith riwayat Al-Bukhari dan Muslim.

Saturday 19 April 2008

18 hb 4

tetiba rasa nk menaip plak malam ni..hehe..jam da pukul 1208 mlm..syapik br je balik sat ni..ingt nk bli air buat minum skali..ale2,dia datang bli keropok ika plak..sedap jgak..hehe..mekaseh syapik..penat pun ada jikken 2 kali seminggu renzoku ni..da abih jikken td gegas ke kelas bi plak..sampai2 sensei ckp "十分以上遅刻したら欠席になります"..adei..penat gegas lepas jikken td..ntah mcm mana,tetiba air mata kuar..adei..nangis la plak dalam kelas..xleh kontrol da..maa ii ya..sensei plak ssh hati..hehe..yappari bkn salah sensei..salah jabee la..bak kata arip,babee la plak..adei..mcm2..tp tu la,sistem ciptaan manusia sendiri yang susahkan manusia itu sendiri..wake wakaran deshou..kekkyoku tukar rishuu la..terpksa tangguh dlu 2 subjek 3 nen ke tahun depan..

apa cite la famili kat mesia..abah aku sendiri aku x sembang lg sejak pindah sini..kol umah,dapat sembang ngn umi,adik n abang aku je..alhamdulillah abang aku da sembuh kena buat dek orang..huhu..manusia ni mcm2 la kalau busuk hati..sian abang jadi mcm kurang siuman dekat setahun..rasa bersalah pun ada..ntah mcm mana la cubaan dia dari sekarang..aku je duk senang kat sini..astaghfirullahal'azim..

tgh menggila nk bli monitor plak skrg ni..model dell SP2208WFP ni pun kininaru jgak la..features dia mcm best je..huhu..rasa membazir pun ada kalau pkir2..tp tu la..monitor ni nk bwak blik mesia je nnti..ntah lepas ke x naik flight..arapnye lepas la..blik bilik je terus bukak kakaku.com cari pasal monitor..22 inci..puas skit kalau nk tgk tv smbil chat ke..tp tu la kan..skrg ni ckp puas kalau dapat 22 inci..da dapat nnti,rasa puas lepas dapat benda lain plak..hampeh je nafsu ni..huh..

pepun,minggu ni xleh nk main sgt..bkn minggu ni je..minggu2 depan pun..repot jikken da bermula..kadai utk subjek tertentu pun da slow2 wujud..hehe..ok je la sbg student ni..sengal nye la pasal monitor ni...LG nye pun mcm ok jgak model L226WTQ-WF ntah mana satu nk angkat..x pun xyah angkat dua2..sengal je..adehh..

esok ada buat tadarus ngn bro Aziz kat kaikan plak..insyaAllah akan istiqamah beserta ngn solat isyak jemaah..ssh jgak nk idupkan solat jemaah ni..tp tu la kan,di mana ada kemahuan,di situ ada jalan..huhu..tinggal nk pikir n bertindak je..astaghfirullahal'aziim..duk sini da xleh malas2 da..byk takaza kena amik..hehe..ganbarimasu..

Friday 18 April 2008

Keutamaan cinta kerana Allah

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a.,ia berkata:"Rasulullah s.a.w. pernah bersabda:"Barangsiapa menengok orang sakit atau mengunjungi saudaranya kerana Allah maka diserukan kepadanya:"Selamat untukmu dan selamat langkahmu dan engkau telah memesan sebuah tempat di dalam jannah".Hadith riwayat At-Tirmidzi dan beliau berkata:"Hadith hasan".Dalam sebagian naskhah At-Tirmidzi mengatakan:"gharib".

Dan diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w. bahawa seorang lelaki sedang mengunjungi saudaranya yang bertempat tinggal di kampung lain.Kemudian Allah memerintahkan malaikat untuk mengawasi perjalanan lelaki itu lalu malaikat itu mendatanginya dan bertanya:"Hendak ke mana gerangan anda?"lelaki itu menjawab:"Aku ingin mengunjungi saudaraku yang tinggal di kampung ini."Malaikat itu bertanya lagi:"Apakah engkau menitipkan harta kepadanya yang sedang kamu tunggu keuntungannya?"Ia menjawab:"Tidak,aku mengunjunginya kerana aku mencintainya kerana Allah."Malaikat itu berkata:"Sesungguhnya aku ini utusan Allah kepadamu untuk mengucapkan bahawa Allah mencintaimu sebagaimana kamu mencintai saudaramu itu kerana Allah."Hadith riwayat Muslim.

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. dari Nabi s.a.w. beliau bersabda:"Apabila ALlah mencintai seorang hamba maka Allah akan menyeru malikat Jibril:"Sesungguhnya Allah mencintai si fulan maka cintailah dia."Maka Jibril pun mencintai orang tersebut,lalu Jibril menyeru penduduk langit:sesungguhnya Allah mencintai si fulan maka cintailah ia.Maka penduduk langit mencintai orang tersebut sehingga ia dapat diterima di muka bumi".Hadith riwayat Al-Bukhaari dan Muslim.

Tuesday 15 April 2008

Tempayan Yang Retak

Seorang tukang air memiliki dua tempayan besar, masing-masing bergantung
pada kedua hujung sebuah pikulan, yang dibawa menyilang pada bahunya.

Satu dari tempayan itu retak, sedangkan tempayan yang satunya lagi tidak.
Jika tempayan yang tidak retak itu selalu dapat membawa air penuh setelah
perjalanan panjang dari mata air ke rumah majikannya, tempayan itu hanya
dapat membawa air setengah penuh.

Selama dua tahun, hal ini terjadi setiap hari. Si tukang air hanya dapat
membawa satu setengah tempayan air ke rumah majikannya. Tentu saja si
tempayan yang tidak retak merasa bangga akan prestasinya, kerana dapat
menunaikan tugasnya dengan sempurna. Namun si tempayan retak yang malang itu merasa malu sekali akan ketidak sempurnaannya dan merasa sedih sebab ia hanya dapat memberikan setengah dari jumlah yang seharusnya dapat diberikannnya.

Setelah dua tahun tertekan oleh kegagalan pahit ini,tempayan retak itu
berkata kepada si tukang air, "Saya sungguh malu pada diri saya sendiri,
dan saya ingin mohon maaf kepadamu."

"Kenapa?" tanya si tukang air, "Kenapa kamu merasa malu?"

"Saya hanya mampu, selama dua tahun ini, membawa setengah jumlah air dari
yang seharusnya dapat saya bawa kerana adanya retakan pada sisi saya telah
membuat air yang saya bawa bocor sepanjang jalan menuju rumah majikan kita.
Kerana cacatku itu, saya telah membuatmu rugi." kata tempayan itu.

Si tukang air merasa kasihan pada si tempayan retak, dan dalam belas
kasihannya, ia berkata, "Jika kita kembali ke rumah majikan besok, aku
ingin kamu memerhatikan bunga-bunga indah di sepanjang jalan."

Benar, ketika mereka naik ke bukit, si tempayan retak memerhatikan dan baru
menyedari bahwa ada bunga-bunga indah di sepanjang sisi jalan, dan itu
membuatnya sedikit terhibur. Namun pada akhir perjalanan, ia kembali sedih
kerana separuh air yang dibawanya telah bocor, dan kembali tempayan retak
itu meminta maaf pada si tukang air atas kegagalannya.

Si tukang air berkata kepada tempayan itu, "Apakah kamu memerhatikan adanya
bunga-bunga di sepanjang jalan si sisimu tapi tidak ada bunga di sepanjang
jalan di sisi tempayan yang lain yang tidak retak itu. Itu kerana aku
selalu menyedari akan cacatmu
dan aku memanfaatkannya. Aku telah menanam benih-benih bunga di sepanjang
jalan di sisimu, dan setiap hari jika kita berjalan pulang dari mata air,
kamu mengairi benih-benih itu. Selama dua tahun ini aku telah dapat memetik
bunga-bunga indah itu untuk menghias meja majikan kita. Tanpa kamu
sebagaimana kamu ada, majikan kita tak akan dapat menghias Rumahnya seindah
sekarang."

Pengajaran:

Setiap dari kita memiliki cacat dan kekurangan kita sendiri. Kita semua
adalah tempayan retak. Namun jika kita mahu, Allah swt akan menggunakan
kekurangan kita untuk menghias-Nya. Di mata Allah swt yang bijaksana, tak
ada yang terbuang percuma.
Jangan takut akan kekurangan kita. Kenalilah kelemahan kita. Ketahuilah, di
dalam kelemahan kita, kita menemui kekuatan kita.

Forwardkan / Sampaikan walaupun satu ayat...

Monday 14 April 2008

MAKLUMAT TERKINI DARI LAMAN WEB RASMI PPIM

BOIKOT-PRODUK DARI BELANDA/DUTCH
1. Dutch Lady - Susu
2. Ferrero Roche - Coklat
3. Wall’s - Ais Krim
4. Ing -Insurans
5. Planta -Magerin
6. Lady’s Choice -Magerin
7. Lipton -Teh
8. Shell -Minyak
9. Knorr -Perisa Makanan
10. Dove -Mandian
11. Sunlight -Magerin/Pencuci Pinggan
12. Radiant -Deodoran
13. Rexona -Deodoran
14. Ponds -Produk Kecantikan
15. Kieldsens -Coklat
16. Slimfast -Produk Pelangsing
17. Lego -Kismis
18. Philips -Barangan Elektrik
19. Duyvis -Makanan Ringan
20. Gouda -Keju
21. Robin -Pencuci Lantai/Pakaian
22. Ariel -Pencuci Lantai/Pakaian
23. Omo -Pencuci Lantai/Pakaian
24. Labello -Lip Balm
25. Pickwick -Teh
26. Venz -Mentega Coklat
27. Kinder Bueno -Coklat
28. Unilever -Syarikat
29. -
30. -
31. Sunsilk -Shampoo
32. Fair & Lovely -Produk Kecantikan
33. Lux -Mandian
34. Vaseline -Lip Balm
35. Cif -Pencuci Lantai
36. Surf -Pencuci Kain
37. Wishbone -Pencuci Kain
38. Doriana - Keju Krim
39. Bertolli -Minyak Masak
40. Clear -Shampoo
41. Breeze -Pencuci Kain
42. Sun -Pencuci Kain
Produk Dumex (no.29) dan Nutricia (no. 30) telah digugurkan dari senarai di atas kerana pihak pengurusan NUMICO DUMEX (MALAYSIA) SDN BHD telah menghubungi pengurusan tertinggi PPIM dan mengesahkan syarikat mereka telah diambil alih oleh Danone Group sejak akhir 2007 dan menggunakan nama Danone Dumex yang berasal dari Perancis.-admin PPIM-
Sumber : http://www.muslimco nsumer.org. my/ppim/news. php?extend. 535.2
p/s : Cuba lihat hasilnya, tekanan supaya boikot barang-barang Belanda mula menghasil... ada respond

Sunday 13 April 2008

"semua diciptakan berpasang-pasangan.."

Apakah Tuhan menciptakan segala yang ada? Apakah kejahatan itu ada? Apakah Tuhan menciptakan kejahatan?

Seorang Profesor dari sebuah universitas terkenal menantang mahasiswa-mahasiswanya dengan pertanyaan ini, “Apakah Tuhan menciptakan segala yang ada?”.

Seorang mahasiswa dengan berani menjawab, “Betul, Dia yang menciptakan semuanya”. “Tuhan menciptakan semuanya?”tanya professor sekali lagi. “Ya, Pak, semuanya” kata mahasiswa tersebut.

Profesor itu menjawab, “Jika Tuhan menciptakan segalanya, berarti Tuhan menciptakan Kejahatan.Karena kejahatan itu ada, dan menurut prinsip kita bahwa pekerjaan kita menjelaskan siapa kita, jadi kita bisa berasumsi bahwa Tuhan itu adalah kejahatan.”

Mahasiswa itu terdiam dan tidak bisa menjawab hipotesis professor tersebut. Profesor itu merasa menang dan menyombongkan diri bahwa sekali lagi dia telah membuktikan kalau agama itu adalah sebuah mitos.

Mahasiswa lain mengangkat tangan dan berkata,“Profesor, boleh saya bertanya sesuatu?”

“Tentu saja,” jawab si Profesor

Mahasiswa itu berdiri dan bertanya, “Profesor, apakah dingin itu ada?”

“Pertanyaan macam apa itu? Tentu saja dingin itu ada. Kamu tidak pernah sakit flu?” Tanya si professor diiringi tawa mahasiswa lainnya.

Mahasiswa itu menjawab, “Kenyataannya, Pak, dingin itu tidak ada. Menurut hukum fisika, yang kita anggap dingin itu adalah ketiadaan panas. Suhu -460F adalah ketiadaan panas sama sekali. Dan semua partikel menjadi diam dan tidak bisa bereaksi pada suhu tersebut. Kita menciptakan kata dingin untuk mendeskripsikan ketiadaan panas.”

Mahasiswa itu melanjutkan, “Profesor, apakah gelap itu ada?”

Profesor itu menjawab, “Tentu saja itu ada.”

Mahasiswa itu menjawab, “Sekali lagi anda salah, Pak. Gelap itu juga tidak ada. Gelap adalah keadaan dimana tidak ada cahaya. Cahaya bisa kita pelajari, gelap tidak. Kita bisa menggunakan prisma Newton untuk
memecahkan cahaya menjadi beberapa warna dan mempelajari berbagai panjang gelombang setiap warna. Tapi Anda tidak bisa mengukur gelap. Seberapa gelap suatu ruangan diukur dengan berapa intensitas cahaya di ruangan tersebut. Kata gelap dipakai manusia untuk mendeskripsikan ketiadaan cahaya.”

Akhirnya mahasiswa itu bertanya, “Profesor, apakah kejahatan itu ada?”

Dengan bimbang professor itu menjawab, “Tentu saja, seperti yang telah kukatakan sebelumnya. Kita melihat setiap hari di Koran dan TV. Banyak perkara kriminal dan kekerasan di antara manusia. Perkara-perkara tersebut adalah manifestasi dari kejahatan.”

Terhadap pernyataan ini mahasiswa itu menjawab,
“Sekali lagi Anda salah, Pak. Kajahatan itu tidak ada. Kejahatan adalah ketiadaan Tuhan. Seperti dingin atau gelap, kejahatan adalah kata yang dipakai manusia untuk mendeskripsikan ketiadaan Tuhan. Tuhan tidak menciptakan kejahatan. Kajahatan adalah hasil dari tidak adanya kasih Tuhan dihati manusia. Seperti dingin yang timbul dari ketiadaan panas dan gelap yang timbul dari ketiadaan cahaya.”

Profesor itu terdiam.

Nama mahasiswa jenius itu adalah Albert Einstein.

Dikirim oleh teman dari mailinglist Arkeologi UI

, apa benar atau tidak, saya tidak tahu....tapi boleh dapat kan pengajarannya???

rujukan

Tuesday 8 April 2008

8 hb 4

lama sungguh x sentuh blog..maklum la,xdak internet la awal2 pindah ni..huhu..duk menumpang internet umah org lain je keja..sebelum ni lepak umah pokle..ni pkai internet umah syafiq plak..14 hb br dapat internet umah aku..tu pun nk kena tunggu dia datang kouji..adei..nk kena tanomu kat sapa2 la masa tu..xkan nk ponteng kelas kot..aku ada tulis pasal perjalanan ke tpt baru ari tu kat pc aku dalam bentuk word..da antei skit nnti letak kat blog..menunggu je la yg mmpu skrg ni.
esok da strt kelas..byk la plak subjek kena amik.bkn ada kaitan ngn denki pun..hampeh..amik je la da jadi student ni..terpaksa la ikut rule yg da ditetapkan org atasan..time xde internet ni la rasa nk tulis mcm2..da ada internet nnti tgk la betapa malasnya nk bukak blog ni utk update..huhu..ini macam manyak susah woo..

CINTA ILAHI - PUJANGGA

  Kata pujangga, cinta letaknya di hati. Meskipun tersembunyi, namun getarannya tampak sekali. Ia mampu mempengaruhi pikiran sekaligus men...