Friday 21 September 2007

Rahsia amalan puasa kita diterima

Diceritakan pada satu hari, seorang Soleh di kalangan salaf berlalu di sebuah perkampungan, terdapat di situ beberapa orang lelaki (selepas Ramadan) ketawa berdekah-dekah dengan membuang masa di kedai kopi, bercerita tentang persoalan dunia yang tiada kaitan dengan alam kubur, akhirat atau di padang Mahsyar.
Maka orang Soleh itu pun menyapa mereka dengan berkata : Adakah tindakan tuan-tuan dengan banyak ketawa merasakan tidak ada dosa yang tertanggung atau begitu yakin amalan tuan-tuan diterima Allah SWT dengan membuang masa begini?
Jika diterima sekali pun adakah sesuai tuan-tuan duduk lama di kedai kopi bersembang pada perkara yang tidak menguntungkan Islam dan umatnya?
* Justeru menurutnya, sesungguhnya amal-amal soleh yang berkekalan yang dilakukan pada bulan Ramadan seperti berpuasa, baca al-Quran, solat Tarawih, bersedekah dan berzakat, menyedia atau memberi makanan kepada orang lain, bersegera ke masjid untuk menunaikan solat Jamaah, menjaga waktu solat fardu lima waktu, menghubungkan silaturrahim sesama muslim, beriktikaf dalam masjid, bangun malam dan lain-lain adalah petanda amalan orang berpuasa diterima di sisi Allah.
* Hendaklah setiap muslim menjadikan ketaatan dan muraqabah (pengawasan) terhadap Allah setiap masa seperti di bulan Ramadan adalah perkara utama agar amalannya terus diterima di sisi-Nya, di samping menjauhkan diri daripada terlibat dalam perkara dosa, mungkar dan keji bersesuaian dengan inspirasi hadis baginda yang bermaksud :
“Susulilah kejahatan itu dengan kebaikan yang mampu menghapuskan kejahatan, dan berakhlak mulialah terhadap manusia dengan akhlak yang terpuji”.
* Bercakap dengan ungkapan yang berisi nasihat atau bimbingan serta beramal soleh merupakan pra syarat terkabul amalan di sisi Allah seperti yang ditegaskan-Nya menerusi ayat 10 surah Fatir : “Kepada-nya (Allah) sampai perkataan-perkataan yang baik (kalimat Tauhid) dan amal soleh disampaikan kepada-Nya .
* Bersegera dalam melakukan kebaikan dan kebajikan juga adalah faktor dikenal pasti sebagai penyebab amalan seseorang diterima Allah.
* Suka bersedekah dan tidak kedekut adalah punca amalan diterima Allah.
* Mengekal dan memelihara takwa kepada Allah juga menyebabkan amalan diterima Allah.
* Istiqamah dalam agama dengan terus beramal dan melakukan perintah serta meninggalkan perkara yang terlarang adalah punca amalan diterima.
* Memelihara rukun Islam yang lima serta rukun Iman yang enam juga penyebab amalan diterima Allah.
* Konsisten dalam beramal secara berterusan walaupun sedikit, ia bertepatan dengan penjelasan baginda Rasulullah s.a.w dalam sebuah hadis yang bermaksud :
Sebaik-baik amalan di sisi Allah ialah yang bersifat berterusan walaupun sedikit”.
Apapun Ramadan telah melahirkan dua jenis manusia yang mempunyai cara berbeza dalam penampilan mereka selepas Ramadan, justeru marilah sama-sama kita renung secara mendalam untuk kita tentukan golongan mana yang patut dicontohi.
Golongan Pertama
Golongan yang dapat disaksikan dalam bulan Ramadan begitu ghairah melakukan apa ahaja amal ibadat selagi sanggup melakukannya, solat ketika orang lain juga bersolat, ruku’, sujud, bertadarus dengan berlinangan air mata kerana takutkan azab Allah ketika membaca al-Quran.
Agak sukar untuk melihat dalam diri mereka akhlak yang terkeji, kerana satu bulan Ramadan diisi dengan pelbagai ketaatan kepada Allah, menjauhkan diri dari segala maksiat dan perkara yang melalaikan.
Namun setelah sebulan dua ditinggalkan Ramadan, ketaatan, ibadat dan segala apa yang dilakukan hanya menjadi kenangan manis yang berlalu pergi bersama pertukaran bulan-bulan yang lain, surau dan masjid bukan lagi menjadi tempat destinasi persinggahan, al-Quran bukan lagi menjadi bahan bacaan harian, bulan berganti bulan hingga terbit Ramadan pada tahun berikutnya, inilah golongan yang hanya beribadat secara bermusim, seolah-olah Allah hanya wujud di bulan Ramadan sahaja, sedangkan pada bulan-bulan yang lain kehangatan beribadat semakin pudar.
Golongan Kedua
Golongan yang merasa amat gembira dengan kedatangan Ramadan dan merasa hiba dengan pemergian bulan yang mulia ini, kerana mereka merasa seronok dengan kemanisan dan janji-janji yang ada padanya.
Ramadan bagi mereka adalah peluang untuk menambah koleksi pahala sebanyak mungkin, kerana mereka mengetahui, bahawa Ramadan bulan kesabaran, persamaan, berkasih-sayang, terpadat padanya Lailatul Qadr, solat Tarawih, rahama, keampunan, pelepasan dari api neraka, Nuzul al-Quran, tadarus, tazkirah, pengeluaran Zakat Fitrah, peristiwa Badr al-Kubra, pembukaan kota Mekah dan seribu macam pahala yang tersedia untuk direbut.
Mereka beramal dengan sepenuh hati bagi menjana diri sebagai hamba-hamba Allah yang bertakwa menerusi ibadat puasa, mereka akan menangis jika Ramadan hampir melabuhkan tirainya kerana mungkin tidak akan bertemu dengannya pada tahun-tahun yang mendatang.
Kesimpulannya
Terserah kepada anda untuk menentukan kedudukan yang mana satu yang harus anda pilih di antara dua golongan yang disebutkan di atas.
Andalah sebagai hakim untuk memastikan masa depan di akhirat lebih terjamin untuk mendapatkan syafaat baginda Rasulullah s.a.w ketika ada di kalangan manusia yang tercicir namanya dalam senarai mereka yang dimasukkan dalam syurga Allah yang kekal abadi dengan segala nikmat yang membahagiakan.

Why do we read Al-Quran

Why do we read Quran, even if we can't
understand a single Arabic word?

This is a beautiful story of an Old
American Muslim lived on a farm in the
mountains of eastern Kentucky with his
young grandson.

Each morning Grandpa was up early
sitting at the kitchen table reading
his Qur'an. His grandson wanted to be
just like him and tried to imitate him
in every way he could.

One day the grandson asked, "Grandpa!
I try to read the Qur'an just like you
but I don't understand it, and what I
do understand I forget as soon as I
close the book. What good does reading
the Qur'an do?"

The Grandfather quietly turned from
putting coal in the stove and
replied, "Take this coal basket down
to the river and bring me back a
basket of water."

The boy did as he was told, but all
the water leaked out before he got
back to the house. The grandfather
laughed and said, "You'll have to move
a little faster next time," and sent
him back to the river with the basket
to try again. This time the boy ran
faster, but again the basket was empty
before he returned home.

Out of breath, he told his grandfather
that it was impossible to carry water
in a basket, and he went to get a
bucket instead. The old man said, "I
don't want a bucket of water; I want a
basket of water. You're just not
trying hard enough," and he went out
the door to watch the boy try again.

At this point, the boy knew it was
impossible, but he wanted to show his
grandfather that even if he ran as
fast as he could, the water would Leak
out before he got back to the house.
The boy again dipped the basket into
river and ran hard, but when he
reached his grandfather the basket was
again empty. Out of breath, he
said, "See Grandpa, it's useless!"

"So you think it is useless?" The old
man said, "Look at the basket."
The boy looked at the basket and for
the first time realized that the
basket was different. It had been
transformed from a dirty old coal
basket and was now clean, inside and
out.

"Son, that's what happens. When you
read the Qur'an. You might not
understand or remember everything,
but when you read it, you will be
changed, inside and out. That is the
work of Allah in our lives."

Sunday 16 September 2007

~Sedikit perkongsian~

Dalam kesempatan yang ada ini, ingin saya kongsikan kisah yang saya perolehi dari adik saya sendiri. Namun asal usul kisah ini tidak pula saya ketahui. Insya Allah, ada pengajaran dari kisah tersebut. Kisahnya begini..

Terdapat pasangan kekasih yang saling menyintai. Sememangnya seakan-akan tiada apa yang dapat memisahkan mereka. Saya namakan si jejaka sebagai A dan si dara sebagai B.

Cinta mereka membuatkan mereka terlalu menggilai pasangan mereka. Suatu ketika ketika terlalu asyik mengingati B, A melintasi seseorang yang sedang solat. Maka lelaki yang sedang solat itu menjadi berang dan memarahi si A.

Si A akhirnya berkata kepada lelaki yang sedang solat itu, “Aku melintasimu kerana aku terlalu asyik mengingati kekasihku, tapi bagaimana dengan dirimu? Kau sedang berhadapan dengan Rabb yang agung. Masih adakah sesuatu yang membuatmu lalai dari mengingatiNya ketika solat?”. Kata-kata si A membuatkan lelaki yang sedang solat itu sedar akan kesalahannya.

Kadangkala cinta kita kepada manusia mengatasi cinta kita kepada Allah. Kadangkala kita lalai dari mengingati Allah dan tidak takutkan azabnya.

Suatu hadis mengatakan, "Jika seseorang hamba Allah menahan keinginannya dari sesuatu yang haram (kerana Allah) maka Allah akan memberikan sesuatu yang diingininya itu mengikut jalan yang halal".

Moga hadis ini memberi kekuatan buat kita untuk melindungi rasa cinta pada manusia yang tidak ke mana. Moga kita menjadikan cinta Allah lebih agung dari cinta manusia seperti kisah Saidina Abu Bakar r.a.

Dalam peperangan Badar, Saidina Abu Bakar r.a berperang dengan anaknya sendiri yang tidak memeluk Islam lagi saat itu. Anaknya seringkali mengelak dari bertembung dengan Saidina Abu Bakar kerana bimbang terpaksa memerangi ayah sendiri.

Setelah beberapa tahun, setelah si anak memeluk Islam, dia meluahkan isi hatinya pada si ayah. “Ayahku, sewaktu peperangan Badar, saya sering mengelak dari bertembung dengan ayah kerana bimbang akan melukai dirimu. Saya sayangkan ayah meskipun kita berbeza keyakinan".

Apa pula yang dikatakan oleh Saidina Abu Bakar r.a? “Demi Allah, sekiranya aku bertembung denganmu, pasti aku akan memancung kepalamu.”

Hebat sekali cinta Saidina Abu Bakar r.a kepada Allah berbanding cintanya kepada anak kandungnya sendiri. Moga kisah ini akan membuatkan kita tidak ragu-ragu untuk memutuskan cinta pada kekasih yang tidak halal bagi kita. Percayalah setiap perbuatan kita untuk mengelak sesuatu yang tidak baik pastinya akan diganjari Allah dengan sesuatu yang lebih baik.

Thursday 13 September 2007

13 hb 9

alhamdulillah..masuk hari ni bermulalah 1 ramadhan utk thun ini..syukur sbb masih dipertemukan Allah dengan bulan yg mulia ini..moga ramadhan kali ini akan diisi dengan amalan yg bermanfaat dan lebih baik dari ramadhan sebelumnya..

bulan puasa kali ni dimulai dengan exam final utk sem 5..hehe..bermula dengan 3 paper,then 3 paper lagi untuk hari kedua..masuk hari ketiga da ringan sikit..insyaAllah ok je kot nnti..nak kena improve la result kali ini dari sebelumnya..

1st sahur ni makan je apa yg ada baki lauk semalam..kari mamat sri lanka tu buat dengan sedikit nasi yang semalam nye..penuh perut je rasa makan sahur ni..minum air pun banyak..tengah kyuukei sat ni,tulis blog je terus..lama tak menulis..

masuk je bulan puasa,mesti teringat lagu man bai yg duet dengan kumpulan nasyid dulu tu..sayu je bunyi lagu dia..hehe..pepun,kena isi dengan tadarus Al-quran bebanyak la..kalau boleh lumba2 dengan member lagi seronok rasanya..susah nak cari suasana macam tu sekarang ni..x penah lagi la alami suasana mcm tu seumur hidup aku..

insyaAllah tahun depan bulan ramadhan akan jatuh pada cuti summer kat sini..x sabar je rasa nak berpuasa di kampung halaman..kalau ada peluang beraya di kampung lagi la seronoknya..hehe..biasa la orang melayu ni..susah sikit nak berpisah dengan kampung halaman masa belajar2 ni..bila da kawin pun macam tu jugak kot..pepun,xleh biarkan mak ayah bersepi di kampung la..sorg ibu boleh jaga 10 orang anak..tp,10 orang anak belum tentu boleh jaga seorang ibu..walaupun benda tu adalah satu tuntutan dalam agama Islam..biasa la,memang benda baik ni susah untuk diamalkan sebenarnya tanpa taufiq n hidayah dari Allah Yang Maha Kuasa..

ok lah,rasa macam nak sambung study la plak..tapi,tu ah..perut pun penuh lagi ni..tengok member seronok je tido kat katil sebelah..tido jugak kang naya..study x abis lagi untuk paper esok ni..ada peluang tulis blog lagi..hehe..

Saturday 8 September 2007

~Ashabul Kahfi~

Semalam saya menghadiri kuliah Dr Zainur Rasyid. Sejujurnya saya terasa begitu tertekan saat diberitakan segala macam kezaliman yang menimpa umat Islam. Sampai ada kalanya saya tidak ingin memandang slide yang dipaparkan kerana hati saya begitu terluka. Kezaliman yang sukar saya bayangkan dengan kata-kata. Saya terasa seperti ingin menangis di satu penjuru dengan sepuas-puasnya agar terluah segala tekanan yang saya rasakan.

Di Bosnia, parut digunakan untuk memarut tubuh saudara seislam. Di Fallujah, bom yang dicipta tidak membakar baju atau pakaian tapi spesifik untuk membakar kulit manusia.

Satu soalan diajukan. Adakah umat ini mempunyai harapan? Dan harapan tersebut terletak pada siapa? Saya tahu umat mempunyai harapan tapi bila saya melihat realiti yang dipaparkan, hati seakan tercalar. Saya terasa lemah sekali. Saya terasa seperti tiada apa pun yang mampu saya lakukan. Rasa berdosa terhadap saudara seislam sendiri begitu saya rasakan. Malah sewaktu saya menintakan tulisan ini, air mata masih bercucuran membasahi pupil mata.

Kemudian Dr Zainur Rasyid menceritakan kisah mengenai Ashabul Kahfi. Cukuplah kisah ini yang meyakinkan saya dengan sebenar-benarnya bahawa umat ini masih mempunyai harapan. Saya memetik artikel kisah Ashabul Kahfi yang saya perolehi di laman maya dan Insya Allah, di pengakhirannya kisah ini, saya akan menceritakan mengapa ianya begitu terkesan di hati saya:

{ Ashabul kahfi merupakan sebuah cerita teladan yang disebutkan di dalam al-Quran pada surat al-Kahfi ayat 9 sampai dengan ayat 26 dari 110 jumlah ayatnya. Cerita ini mengisahkan beberapa penghuni gua yang mengandung i’tibar dan pelajaran yang amat berguna bagi kehidupan manusia.

Cerita ini bermula dari sebuah kota, terletak di antara dataran luas yang sangat subur.Kebanyakan mata pencarian penduduk negeri ini adalah bercucuk tanam dan berkebun dengan menanam pohon kurma, buah-buahan jeruk, anggur dan semangka. Sebagian penduduk yang lainnya menternak haiwan seperti sapi, kambing, biri-biri dan unta, sehingga mereka hidup makmur, mereka makan hasil buminya dengan nikmat dan hidup damai sejahtera.

Agama yang dipeluk penduduk ini dan keyakinan mereka, sebagaimana penduduk negeri-negeri lain di dunia ini adalah bermacam-macam. Sebagian mereka ada yang beriman kepada Allah dan RasulNya, tetapi sebagian besar mereka adalah penyembah berhala, patung dan menyembelih hewan kurban untuknya.

Yang memerintah negeri yang subur nan makmur ini adalah seorang Raja yang lebih condong kepada agama berhala penyembah patung dan mengajak orang lain dengan paksa agar turut menyembahnya, bila tidak mengikuti kehendaknya, rakyat mengalami penyiksaan yang sangat kejam.

Keadaan dan kondisi ini telah berlangsung puluhan tahun lamanya di bawah kepemimpinannya, banyak diantara kamu muslimin mendapatkan siksaan yang luar biasa, sehingga tiada satu haripun bila ada berita yang sampai kepadanya tentang keberadaan seorang mukmin atau mukminah, pasti ditegakkan hukuman dengan menyiksanya atau menyembelihnya di depan umum, sehingga ia yakin benar dapat mencabut benih-benih iman dari dada penduduknya yang telah lama beriman kepada Allah Subhanahu Wata’ala.

Dengan kondisi politik dan sosial yang sangat menyulitkan kaum yang beriman kepada Allah inilah, masih ada beberapa orang yang beriman kepada Allah SWT secara sembunyi-sembunyi, karena mereka lebih takut kepada siksa Allah yang lebih kejam di hari kiamat kelak. Mereka dengan lantang penuh keberanian mendeklarasikan sikap untuk mengabaikan perintah pemimpin mereka. Mereka mampu menguasai diri, sebab mereka memiliki keoptimisan yang dibingkai ruh mas'uliyah (tanggung jawab), ruh isti'la (merasa tinggi) dan sosok kepemimpinan.

Sikap yang mereka lakukan adalah dengan tetap memegang teguh iman kepada Allah SWT dan memencilkan diri pada sebuah gua sebagai tempat berlindung seraya berdoa : “Wahai tuhan kami, berikanlah rahmat kepada kami dari sisi-Mu dan sempurnakanlah bagi kami petunjuk yang lurus dalam urusan kami ini”.

Namun, kehendak Allah menginginkan lain, Allah menidurkan mereka dan menutup telinga mereka dari segala kebisingan. Lalu setelah 309 tahun (Qomariyah) lamanya, Allah kembali membangunkan mereka.

Akhirnya, terbukalah segala keajaiban setelah mereka terjaga, terlebih setelah salah satu diantara mereka meminta kawannya untuk membeli sesuatu untuk mengisi perut yang kosong, mereka sedar, bahwa mereka berada di alam yang berbeza dengan zaman yang sebelumnya, mereka berada di lingkungan masyarakat yang majoriti penduduknya beragama islam dan mereka yakin, bahwa mereka adalah pelaku sejarah yang dapat menambah keimanan mereka dan kaum mukminin semua.

Demikianlah akhirnya, sesuai dengan janji Allah SWT, bahwa : “Sesungguhnya mereka yang beriman dan beramal saleh, tentulah Kami tidak akan menyia-nyiakan pahala orang-orang yang mengerjakan amalan(nya) dengan baik” (al-Kahfi : 30). Sehingga mereka pun bergabung menjadi bagian dari masyarakat yang majoriti penduduknya beragama islam.}

Hebatnya kisah pemuda-pemuda ini. Pemuda ini melakar sejarah dan Allah mengiktiraf mereka..Kita tahu, bahwa bukti dan tanda kekuasaan Allah begitu banyak dan menuntut untuk direnungi serta diambil pelajaran ('ibrah). Tanda-tanda kekuasaan Allah SWT itu dipaparkan dalam berbagai bentuk dan cara, dimaksudkan agar manusia tidak bosan dan sedar serta segera mengakui kewahdaniyahan( keesaan)- Nya. Dan Ashabul kahfi adalah salah satu tanda kekuasaan Allah SWT. yang dipaparkan dalam bentuk kisah yang menarik dan patut direnungi, karena di dalamnya terdapat pelajaran bagi sejarah kehidupan manusia di muka bumi ini.

Barangkali kita harus sepakat, bahwa sesungguhnya sejarah manusia itu akan terulang dari masa ke masa, meskipun perbezaan waktu, tempat dan pelaku, namun akan tetap sama seperti yang telah terjadi sebelumnya.

Kerana pentingnya memahami dan menyedari pelajaran kisah ini, Allah sendiri tidak menyebutkan siapa nama pelaku-pelakunya, sebagaimana Allah tidak menyebutkan juga jumlah dan waktu terjadinya secara pasti. Yang jelas tujuannya agar manusia mengambil pelajaran, kemudian menjalani kehidupan dengan hidayahNya. Tujuan seperti inilah yang juga melatarbelakangi sebagian besar mufassirin dalam menyikapi kisah ini, semisal Ibnu Katsir, At-Thabari dan lain-lain.

Diantara saripati yang dapat kita ambil pelajaran dari kisah ashabul kahfi adalah: Tauhidullah (mengesakan Allah SWT). Menurut para Ulama, tauhid (mengesakan) kepada Allah SWT. terbagi menjadi tiga macam, pertama, tauhid al-Uluhiyah, ialah mengesakan Allah Ta’ala dalam beribadah, yaitu meyakini, bahwa beribadah itu hanya ditujukan kepada Allah dan karena-Nya semata.

Kedua : Tauhid ar-Rububiyah, ialah mengesakan Allah Ta’ala dalam perbuatan, yakni mengimani dan meyakini bahwa hanya Allah lah sang maha pencipta, penguasa dan pengatur alam semesta.

Ketiga : Tauhid al-Shifat, ialah mengesakan Allah Ta’ala dalam sifat-Nya. Artinya mengimani bahwa tidak ada makhluk yang serupa dengan Allah Ta’ala dalam Dzat maupun Sifat.

Allah mengurniakan ilham buat pemuda ini. Pilihan para Ashabul kahfi untuk mengasingkan diri pada sebuah gua itu merupakan panggilan dari lubuk hati agar senantiasa dapat mempertahankan keyakinannya tentang islam, sekaligus menjalankan keyakinan itu pada tempat yang terhindar dari penglihatan manusia jelata. Sebab mereka yakin, bahwa penguasa yang sebenarnya adalah Allah SWT. bukan seorang raja yang sedang berkuasa di zamannya. Sebagaimana mereka juga sadar, bahwa segala keangkuhan sang raja, hanyalah gertakan semata-mata yang dapat sirna dengan berlalunya zaman.

Pengasingan diri yang mereka lakukan, juga merupakan wujud pengorbanan untuk meninggalkan segala kenikmatan duniawi untuk tujuan ukhrawi. Mereka rela meninggalkan keluarga, harta dan tanah air demi menyelamatkan aqidah serta khawatir akan fitnah. Untuk itu bukan tidak mungkin kisah ini menjadi inspirasi bagi hijrah Rasulullah saw. Bersama Abu Bakar ra ke Madinah dan Hijrah pertama kaum muslimin ke Habsyah.

Pengasingan itu pula merupakan metodologi seorang rakyat menolak kebijakan pemimpinnya yang terbukti dengan kedzaliman dan kerakusan akan kepemimpinan & kekuasaan. Tentunya, sekiranya jumlah ashabul kahfi mencukupi, gelombang reformasi pun pasti akan terjadi.

Kisah ini saya rasakan terlalu akrab dengan saya. Di saat saya terasa begitu kerdil, tidak mampu melakukan apa-apa, kisah ini diceritakan. Kisah ini bercerita tentang keyakinan. Cuba bayangkan, dalam zaman kefasadan, terlalu banyak maksiat yang berlaku, hanya terdapat beberapa pemuda sahaja yang cuba menyelamatkan iman mereka. Kalau nak dibandingkan dengan kefasadan yang berlaku, seolah-olah terlalu kecil tindakan mereka. Tapi bila mereka terbangun dari lena, zaman sudah berubah. Zaman Islam berdiri megah. Cuba kita renungi sedalamnya pengajaran kisah ini. Segalanya yang kita lakukan mungkin tidak mampu nak mengubah sesuatu di zaman ini. Mungkin apa yang kita lakukan terlalu kecil. Tapi janji Allah tetap akan berlaku. Islam pasti akan menang. Perbuatan kecil yang kita lakukan, hasilnya mungkin akan dilihat setelah ribuan tahun. Barangkali kita tidak berpeluang untuk melihat hasilnya, tapi yakinlah segala yang dicita-citakan untuk melihat kembali kegemilangan Islam itu pasti akan berlaku semula. Demikianlah akhirnya, sesuai dengan janji Allah SWT, bahwa : “Sesungguhnya mereka yang beriman dan beramal saleh, tentulah Kami tidak akan menyia-nyiakan pahala orang-orang yang mengerjakan amalan(nya) dengan baik” (al-Kahfi : 30).

Sunday 2 September 2007

2 hb 9

esok da strt kelas lg..bermula lg hari2 skolah yg perlu tempuhi kat kosen ni..hehe..tanoshimi ni shite masu..td br setel satu keja utk jikken zenki nyer..happyou kat mak ayah n bdk2 chuugakusei..sengih sana,sengih sini..xtau nk ckp mcm mana pny pasal..sembang aja..tekitou na ore wa..huhu..korekara nk kena sentuh kenkyuu da la..yatto..ashita mo ganbarimasu!! (^^)/~~

CINTA ILAHI - PUJANGGA

  Kata pujangga, cinta letaknya di hati. Meskipun tersembunyi, namun getarannya tampak sekali. Ia mampu mempengaruhi pikiran sekaligus men...